یکی از صنعت‌هایی که در سال‌های اخیر به شدت به آن توجه می‌شود صنعت بازیافت است که علاوه بر مزایای بسیاری که برای محیط زیست دارد، بسیار سودآور است و خرید و فروش ضایعات یکی از زنجیره‌های اصلی آن به حساب می‌آید. کشورهای پیشرفته با درک اهمیتی که صنعت بازیافت برای هر کشور دارد، سال‌ها است سرمایه‌گذاری روی آن را شروع کرده‌اند و به دستاوردهای بزرگی در این حوزه دست یافته‌اند. از نمونه‌های آن کشور آلمان است که برنامه دارد تا پایان امسال یعنی سال ۲۰۲۲ تمام ضایعات و پسماند کشورش را بازیافت کند، یعنی ۱۰۰٪ زباله‌هایی که در این کشور تولید می‌شوند برای تولید انرژی یا مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد که آمار خیره کننده‌ای است.

خرید و فروش ضایعات هم که جزئی از این صنعت به حساب می‌آید شغلی پر درآمد و مورد نیاز در هر کشور است که می‌تواند کمک بزرگی به چرخیدن چرخ این صنعت بسیار ارزشمند بکند.

صنعت بازیافت و ارزشمندی آن

بحث محیط زیست و کمک به آن در سال‌های اخیر بحث بسیار مهمی است که یکی از دلایل توجه کشورهای پیشرفته به این صنعت است. در سال‌های اخیر با رشد جمعیت و تکنولوژی حجم آسیب به محیط زیست به قدری افزایش یافته که از تصور ما خارج است. طبق آماری وحشتناک چیزی حدود ۶۰٪ گونه‌های جاندار در سالیان گذشته از روی کره‌ی زمین منقرض شده‌اند که جای بسی تأمل دارد؛ اما این تنها چیزی نیست که کشورهای پیشرفته را به این سمت سوق داده است. این صنعت بسیار سودآور است، به طوری که بسیاری از کشورها مثل چین اقدام به واردات زباله می‌کنند تا از آن پول در بیاورند. پس توجه به این صنعت می‌تواند باعث رشد اقتصادی و رفع مشکل اشتغال در کشور شود. یکی از این مشاغلی که به بهبود صنعت بازیافت هم کمک می‌کند، خرید و فروش ضایعات است که برخلاف ظاهر کثیفش، می‌تواند بسیار سودآور و جذاب باشد.

خرید و فروش ضایعات یا خرید و فروش طلای کثیف

صنعت بازیافت شامل سه بخش کلی جمع‌آوری و انتقال ضایعات، تفکیک و پردازش ضایعات و بازیافت ضایعات است. در میان این سه، بخش جمع‌آوری و انتقال از اهمیت بیشتری برخوردار است. شاید بپرسید چرا؟ یا با خود بگویید کارخانه‌های بازیافت نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته دارند و طبیعتاً مهمتر هستند! اما این کارخانه‌ها اگر مواد اولیه نداشته باشند چطور می‌توانند کار کنند؟ پس همانطور که می‌بینید، وجود صنعت بازیافت وابسته به جمع‌آوری درست ضایعات است. خرید و فروش ضایعات که در این بخش فعال است می‌تواند کمک کند انواع ضایعات به خوبی به کارخانه‌های بازیافت برسند و نیاز این کارخانه‌ها را تأمین کنند. حالا خرید و فروش ضایعات چرا می‌تواند سودمند باشد؟

خرید و فروش ضایعات چرا سودمند است؟

ضایعات یعنی چیز دور ریختنی، بلا استفاده یا همان بی‌ارزش؛ اما بی‌ارزش برای صاحب آن نه برای خریدار و کسی که در صنعت بازیافت فعال است. بازیافت یعنی تبدیل هر چیز بی ارزش به پول! ضایعات فلزات، ضایعات لوازم خانگی، ضایعات سیم و کابل، ضایعات آهن قراضه، ضایعات پلاستیک، ضایعات چوب، ضایعات درب و پنجره و حتی ضایعات پیت حلبی، همه و همه تبدیل به پول نقد می‌شوند و این است که بازار ضایعات و خرید و فروش آن را جذاب کرده است.

شما می‌توانید از آشغال پول در بیاورید و این یعنی کیمیاگری. از این رو است که کشورهای پیشرفته هم بسیار به آن توجه نشان داده‌اند و روی گسترش آن کار می‌کنند.

با خرید و فروش ضایعات در ایران چطور درآمد کسب کنیم؟

شاید باورتان نشود اما اولین نکته‌ی تأثیر گذار در کسب و کار خرید و فروش ضایعات وانت است. شما با وانت می‌توانید به دنبال ضایعات خوب و ارزشمند بروید و به راحتی آنها را جمع‌آوری کنید. اما اگر این وانت را هم در اختیار ندارید باز هم می‌توانید وارد این کار شوید. مثلاً کسی که بدون وانت کار می‌کند می‌تواند از طریق سایت تفکیکان به راحتی و با گوشی موبایل خود بارهای خوب را شناسایی کند و به سراغ آن‌ها برود و اگر لازم شد، وانتی اجاره کند و بار ضایعات را به محل جمع‌آوری ضایعات منتقل کند.

خرید و فروش ضایعات با سایت تفکیکان

یکی از امکاناتی که سایت تفکیکان در اختیار خریداران ضایعات قرار می‌دهد، شناسایی دقیق بارهای ضایعاتی است. فروشندگان ضایعات می‌توانند انواع ضایعات خود را در این سایت قرار دهند تا کارشناسان سایت تفکیکان آن را کارشناسی کرده و قیمت پیشنهادی منصفانه‌ی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند. این کار کمک می‌کند تا خریداران ضایعات، پیش از رفتن به سمت بار ضایعات، از محتوای بار، کیفیت آن و قیمت کارشناسی آن مطلع باشند. این کار سودهای بسیاری برای آن‌ها دارد.

کسب درآمد از بازار ضایعات

کمکی که سایت تفکیکان به خریداران ضایعات می‌کند

خریداران ضایعاتی که به صورت سنتی کار می‌کنند، باید هر روز بی‌هدف در سطح شهر و کوچه به کوچه با ماشین‌های خود حرکت کنند و به دنبال ضایعات بگردند. حالا ممکن است بار دلخواهشان را پیدا کنند یا نه! این کار آسیب‌های زیادی برای آن‌ها دارد. یکی اینکه وقت آن‌ها را می‌گیرد و ممکن است چیز دندان گیری پیدا نکنند.

از طرف دیگر هزینه‌های جاری آن‌ها بدون استفاده از سایت تفکیکان بسیار بالاتر است. در این شیوه سوخت زیادی باید مصرف کنند و ماشین‌شان مستهلک می‌شود. اما اگر از سایت تفکیکان استفاده کنند، نیازی به گشت زنی بی‌مورد نیست؛ چون ضایعاتی که می‌خواهند برای آن‌ها حاضر و آماده است.

چهار تخصص اساسی برای خریدار ضایعات چیست؟

علاوه بر ماشین که نقش مهمی در این کار دارد، تخصص نقشی محوری در این کسب و کار را ایفا می‌کند. تخصص واقعاً مهم است. بدون تخصص کامیون هم داشته باشید نمی‌توانید پول در بیاورید چه رسد به وانت! اما تخصص در چه چیزی لازمه‌ی کسب درآمد از خرید و فروش ضایعات است؟

تخصص در خرید ضایعات

شما باید کاملاً نسبت به ضایعاتی که خریداری می‌کنید اطلاعات کامل داشته باشید و عرضه و تقاضای بازار را بشناسید. مثلاً در فصلی که ساخت و ساز رونق دارد باید به خرید و فروش ضایعات فلزات بپردازید، چون در این فصل تقاضای بازار بالا می‌رود و کارخانه‌های ذوب فلز با قیمت بهتری ضایعات فلزی را خریداری می‌کنند و شما می‌توانید سود بیشتری کنید.

تخصص در تشخیص قیمت خرید

همچنین شما باید از قیمت روز بازار ضایعات اطلاع داشته باشید تا بتوانید ضایعات مورد نظر خود را با قیمت مناسبی که به صرفه باشد خریداری کنید. البته اگر در این کار از سایت تفکیکان استفاده می‌کنید، کارشناسان سایت، قمیت گذاری را کاملاً بی‌طرفانه و با توجه به قیمت روز بازار انجام می‌دهند.

باید بدانید ضایعات را به کجا و با چه قیمتی به فروش رسانید

وقتی شما ضایعات را خریداری می‌کنید گزینه‌های مختلفی برای کسب درآمد دارید.

یکی از آن‌ها فروش این ضایعات به خریداران و مغازه‌های سطح شهر است. این مغازه‌ها اولین و در دسترس‌ترین خریداران عمده‌ی ضایعات به حساب می‌آیند، ولی خب قیمت پایین‌تری بابت آن پرداخت می‌کنند.

گزینه‌ی بهتر برای فروش ضایعات به این شکل، فروش ضایعات به گاراژهای ضایعاتی واقع در اطراف و خارج شهر است. شما با فروش ضایعات به آن‌ها در اصل یک واسطه را کنار گذاشته‌اید و با قیمت بالاتری ضایعات خود را به فروش می‌رسانید. نمونه‌ی این گاراژهای ضایعاتی، گاراژهای میدان شوش، خلازیر، استوک خاوران و فداییان اسلام است که خریدار ضایعات شما هستند.

برای کسی که بخواهد سود بیشتری از این کار به دست بیاورد می‌تواند خود اقدام به تفکیک ضایعات جمع‌آوری شده بکند و ضایعات را به صورت در هم نفروشد. شما می‌توانید ضایعاتی که خریداری می‌کنید را به دسته‌های مختلف ضایعات تقسیم کنید و هر دسته را بر اساس قیمت مشخص آن دسته‌ی ضایعاتی به فروش رسانید. مثلاً وقتی ضایعات لوازم خانگی را خریداری کردید، می‌توانید آن را به ضایعات آهن، ضایعات آلومینیوم، ضایعات چدن و ضایعات پلاستیک تقسیم کنید و به صورت تخصصی روی آن‌ها کار کنید.

در این شیوه شما گزینه‌ی دیگری برای فروش ضایعات خود هم دارید. اگر بتوانید حجم کافی از هر دسته از ضایعات جمع‌آوری کنید، می‌توانید مستقیماً به کارخانه‌های بازیافت مراجعه کرده و ضایعات خود را بدون هیچ واسطه‌ای و با بهترین قیمت به کارخانه‌های بازیافت بفروشید. البته این نکته را در نظر بگیرید که کارخانه‌های بازیافت به صورت مدت‌دار و ۲ یا ۳ روزه پول جنس خریداری شده را تسویه می‌کنند.

کسی که تخصص ندارد هم می‌تواند وارد این بازار شود؟

اگر تخصص‌های لازم برای ورود به انی حوزه را ندارید، بهترین راه برای شما کار کردن برای گاراژداران ضایعات است که تخصص و روابط کافی در این حوزه را دارند. از این طریق شما دغدغه‌ی تخصص را نخواهید داشت و می‌توانید با گذشت زمان تجربه‌ی کافی برای مستقل شدن را به دست بیاورید.