در بازسازی منازل مسکونی قدیمی نکات مهمی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند با هزینه‌ی کمتر و سرعت بیشتر خانه‌ی خود را بازسازی کنید. البته لزومی ندارد منزل مسکونی شما قدیمی باشد که نیاز به بازسازی پیدا کند. امروزه با گسترش اجاره نشینی، نیاز به بازسازی منازل تازه ساز هم بیشتر شده است و می‌تواند به شما در این مورد نیز کمک کند. برخی کارها هستند که اگر از آن اطلاع داشته باشید کار شما را بسیار آسان می‌کنند. مثلاً در مورد تعویض درب و پنجره‌ی قدیمی خیلی‌ها فکر می‌کنند این کار با سختی‌ها و کنده کاری‌های آزار دهنده همراه است و هیچوقت سمت آن نمی‌روند. اما وقتی بدانید اینطور نیست و به راحتی و بدون زخمی کردن دیوار می‌توانید پنجره‌ی قدیمی خود را با پنجره‌های نسل جدید و چند جداره تعویض کنید، خیال‌تان راحت می‌شود و می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

نکات طلایی در بازسازی منازل

سفیدکاری یا گچ‌کاری:

اگر شما از معمار با تجربه‌ای برای گچ‌کاری ساختمان خود استفاده کنید، او به خوبی می‌داند که نخاله‌های کمتر یعنی کار بهتر. این کاری است که انجام آن دو حالت دارد:

اول اینکه کل گچ دیوار کامل ریخته شود و بار دیگر کل دیوار کاملاً گچ‌کاری شود. این روشی است که هزینه‌ی آن بیشتر است و طبیعتاً نخاله‌ی بیشتری در آن تولید می‌شود و زحمت و هزینه‌ی حمل و نقل و انتقال این نخاله‌ها بر دوش شما می‌ماند.

راه حل دیگر این است که با به کارگیری معمار حرفه‌ای اقدام به چکش کاری گچ قبلی کرده، آن را شاقول کند و سپس به سفید کاری بپردازد. به این ترتیب، نیازی به تخریب تمام گچ دیوار نیست. این روش مناسب‌تر و بهینه‌تر است. با این روش سرعت کار بسیار بیشتر می‌شود و سریعتر خانه‌ی خود را تحویل می‌گیرید. مثلاً اگر بخواهید خانه‌ی خود را اجاره دهید، سریعتر می‌توانید این کار را بکنید و در نتیجه، سریعتر اجاره بهای منزل خود را دریافت کنید. همچنین با این کار هزینه‌ی مواد اولیه و گچ پایین‌تر می‌آید، چون گچ کمتری مصرف می‌شود. از طرفی نخاله‌های کمتری تولید شده و کثیف کاری و حمل و نقل آن‌ها کم زحمت‌تر است.

نکات طلایی در مورد کاشی و سرامیک

وقتی می‌خواهید کاشی و سرامیک حمام، سرویس بهداشتی یا آشپزخانه‌ی خود را تعویض کنید، اگر بخواهید کل آن‌ها را بکنید و بار دیگر کاشی یا سرامیک کنید اقدام به کار بسیار پر زحمت و پر هزینه‌ای کرده‌اید. کندن، حمل نخاله، زیرسازی دوباره، شاقول کردن و شیب ایجاد کردن درست بسیار پر دردسر است. اگر شما بتوانید این کار را بدون کندن کاشی و سرامیک قبلی انجام دهید نور علی نور می‌شود. در این روش که بدون کندن متریال قبلی انجام می‌شود، شما با استفاده از چسب سنگ اقدام به چسباندن کاشی یا سرامیک دلخواه خود، روی کاشی و سرامیک قبلی می‌کنید. البته اینکه می‌گوییم شما منظور همان معمار و استاد کاشی‌کاری است که این کار را برای شما انجام می‌دهد، چون این کار هم تخصصی است و اگر تجربه‌ی آن را نداشته باشید بهتر است سمتش نروید و آن را به استادکار بسپارید. آن‌ها به خوبی می‌دانند که باید اول کاشی و سرامیک قدیمی را چکش‌کاری کنند، شیب آن را بررسی کنند و روی کاشی و سرامیک قبلی سوراخ‌های لازم ایجاد کنند. سپس چسب سنگ را به اندازه‌ی کافی که نه زیاد باشد و نه کم، داخل سوراخ‌ها و اطراف و روی کاشی و سرامیک بریزند و کاشی و سرامیک جدید را روی آن نصب کنند.

البته اگر شرایط طوری بود که مثلاً ارتفاع در سرویس یا سطح کف آشپزخانه اجازه نمی‌داد که روی کاشی و سرامیک قبلی اقدام به کاشی‌کاری کنید، چاره‌ای جز کندن همه‌ی کاشی‌های قبلی و دوباره کاشی کردن ندارید. این روشی است که بدون چسب سنگ انجام می‌شود و ملات آن دوغاب است.

تبدیل سرامیک کف به عایق صدا:

شما می‌توانید به همان شیوه‌ی تعویض کاشی و سرامیک بدون کنده کاری، اقدام به پارکت کردن کف خانه‌ی خود کنید. یعنی شما می‌توانید کفپوش سرامیک منزل خود را بدون تخریب تبدیل به پارکت کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

نکات طلایی در مورد بازسازی رادیاتورهای قدیمی:

اگر رادیاتورهای منزل شما با مشکل روبرو شده، لزوماً نیازی به تعویض آن ندارید. شما می‌توانید آن‌ها را باز کنید و با آب درون آن‌ها را شستشو دهید تا جرم‌های اضافی که طی سال درون آن رسوب کرده تخلیه شود. اگر رادیاتور شما سوراخ است هم نگران نباشید، می‌توانید سوراخ‌های آن را تعمیر کنید و بار دیگر از آن استفاده کنید. البته اگر رادیاتور و شوفاژ شما بیش از حد کهنه شده و دیگر قابل استفاده نیست، یا حتی قابل استفاده هست، ولی شما تمایل به استفاده مجدد از آن‌ها ندارید، می‌توانید شوفاژهای قدیمی خود را در سایت تفکیکان به فروش رسانید تا از این طریق، بخشی از هزینه‌های تعویض خود را جبران کنید. این کار شما مزایای دیگری هم دارد که از میان آن‌ها می‌توان به رونق اشتغال‌زایی اشاره کرد. شما با فروش ضایعات خود به ضایعاتی یا خریدار ضایعات، به رونق کسب و کار آن‌ها کمک می‌کنید. خریدار ضایعات که تنها بخشی کوچک از زنجیره‌ی بزرگ صنعت بازیافت است، این ضایعات را از شما خریداری می‌کند و وارد صنعت بازیافت می‌کند که در هر بخش آن تعداد بسیاری مشغول به کار هستند و به این ترتیب، رونق در کسب و کار همه‌ی آن‌ها به وجود میاید.

نکات طلایی در مورد درب و پنجره‌ی منزل:

خیلی‌ها با پوسیدگی درهای سرویس بهداشتی و حمام منزل‌شان مشکل دارند. این اتفاق به خاطر رطوبت و پاچش آب به در اتفاق میفتد که بسیار طبیعی است. اگر درهای سرویس و حمام منزل شما چوبی باشند، شما می‌توانید بخش پایین در که بیشتر تحت تأثیر رطوبت است را با پلاستیک مناسبی بپوشانید و روی آن را رنگ کنید تا در سرویس یا حمام شما ضد آب شود. همچنین در مورد درهای سرویس و حمام اگر در آن را به جای کف، روی سنگ کف‌پایی قرار دهید دیرتر تحت تأثیر آب قرار می‌گیرد. علاوه بر این به دمپایی گیر نمی‌کند و باز و بسته کردن آن راحت‌تر می‌شود.

در بازسازی پنجره همانطور که در ابتدا اشاره شد، خیلی‌ها فکر می‌کنند باید دیوارهای اطراف پنجره را تخریب کنند تا بتوانند پنجره‌ی قدیمی خود را تعویض کنند. اما اینطور نیست و در سال‌های گذشته با گسترش پنجره‌های دو جداره که منافع زیادی دارند، این کار بدون تخریب دیوار صورت می‌گیرد. در این روش قابل فلزی که داخل دیوار قرار گرفته و پنجره را به دیوار متصل کرده برش می‌خورد و تنها قاب بیرونی جدا می‌شود. این روشی است که در آن حتی یک خراش هم به دیوار شما ممکن است نیفتد و به راحتی بتوانید پنجره‌ی قدیمی خود را با پنجره‌های دوجداره و سه جداره تعویض کنید. این کار مزایای زیادی برای منزل شما دارد که خوب است به یک مورد مهم آن اشاره کنیم.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های پنجره‌های دو جداره، عایق صدا بودن آن‌ها است. با توجه بالا بودن رفت و آمد خودرو در سطح شهر و وجود انواع آلودگی صوتی، داشتن پنجره‌ای که عایق صدا باشد به شما کمک می‌کند آرامش لازم در منزل خود را داشته باشید. این نکته مخصوصاً برای شاغلین که می‌خواهند مدتی را در منزل استراحت کنند بسیار مهم و ضروری است و توصیه می‌کنیم اگر مقدور است، پنجره‌های قدیمی خود را با پنجره‌های دو یا سه جداره تعویض کنید تا آرامش بهتری در خانه‌ی خود داشته باشید.

در مورد درب و پنجره‌ی قدیمی خود نیز نگران نباشید. شما به راحتی می‌توانید ضایعات درب و پنجره‌ی خود را در سایت تفکیکان قرار داده و با کمک کارشناسان ما که کار قیمت‌گذاری را برای شما انجام می‌دهند، به سادگی و در سریعترین زمان ممکن آن را به فروش رسانید تا بخشی از هزینه‌های تعویض درب و پنجره‌ی خود را تأمین کنید.