امروزه سبک زندگی جدید و نوع صنایع و کسب و کارها باعث شده میزان تولید و مصرف پلاستیک در جوامع مختلف روز به روز افزایش یابد و در پی افزایش تولید و مصرف ضایعات پلاستیکی، مسائل زیست‌محیطی، تهدید شدن سلامت عمومی جامعه و مسائل اقتصادی مهمی به وجود بیاید که روی هم رفته این مسائل باعث شده بازیافت پلاستیک از اهمیت و صرفه روزافزونی برخوردار شود که در ادامه این مقاله می‌خواهیم به اهمیت بازیافت پلاستیک و مراحل فرایند بازیافت آن بیشتر آشنا شویم؛ پس با ما همراه باشید.

چرا بازیافت پلاستیک مهم است؟

گرچه در کشورهای پیشرفته راهکارهایی برای پایین آوردن مصرف پلاستیک و به تبع آن، تولید ضایعات پلاستیک و ضایعات نایلن به کار گرفته شده اما به دلیل وجود صنایع و کسب و کارهای بسیاری که اکثر آن‌ها در حال حاضر جایگزینی به جز استفاده از پلاستیک ندارند، یکی از اصلی‌ترین راه‌های مقابله با این حجم از ضایعات پلاستیکی، بازیافت پلاستیک بوده که می‌تواند راه‌ حلی به صرفه برای کمک به چرخه اقتصادی و حل بخشی از مسائل زیست‌محیطی باشد.

البته برای کاهش حجم ضایعات پلاستیکی و حل شدن ریشه‌ای این مشکل، لازم است هم صنعت و هم سبک زندگی یا فرهنگ عمومی جوامع به جایی برسد که راهی به جز بازیافت پلاستیک (مثل جایگزین کردن پلاستیک با ماده‌ای هماهنگ با محیط زیست) برای کاهش ضرر‌هایی که این حجم از پلاستیک برای محیط زیست و سلامتی همه جانداران کره‌ زمین دارد پیدا کند.

در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به جنبه های مختلف بازیافت پلاستیک و نکات مهم آن، به عنوان یکی از بهترین راهکارهای حال حاضر مقابله با مسائل زیست محیطی و اقتصادی که ضایعات پلاستیکی با خود دارد، بپردازیم.

 

آیا بازیافت پلاستیک صرفه اقتصادی هم دارد یا فقط برای کمک به محیط زیست مهم است؟

همانطور که می‌دانید پلاستیک از مواد نفتی تولید می‌شود و فرآیندی بسیار پرهزینه است و در فرآیند بازیافت ضایعات پلاستیکی که صنعتی جدید نیست، گرانول با حدود 50 تا 60 درصد ارزان‌تر تولید می‌شود که درصد بسیار قابل توجهی است.

گرانول ماده‌ی اولیه تولید انواع پلاستیک است و به دلیل استحکامی که دارد، برای ساخت پروفیل‌های پلاستیکی در و پنجره‌های ساختمانی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل بازیافت پلاستیک:

حالا که باهم با اهمیت و ارزش بازیافت پلاستیک آشنا شدیم، بیایید به مراحلی که پلاستیک‌های خانه‌ی ما طی می‌کنند تا دوباره به چرخه تولید برگردند، آشنا شویم.

 

کارخانه بازیافت پلاستیک

مرحله اول: جمع آوری ضایعات پلاستیک

اولین مرحله که شاید مهمترین مرحله هم باشد، رساندن ضایعات پلاستیکی به کارخانه‌های بازیافت و تفکیک آن‌هاست. حالا چرا این مرحله مهمترین مرحله است؟

از آنجایی که تولید پلاستیک بازیافتی بسیار پردرآمد است، اصلی‌ترین و شاید بتوان گفت تنها عاملی که همه نمی‌توانند در این حرفه وارد شوند یا ادامه دهند، بدست آوردن پلاستیک‌های مناسب برای بازیافت است.

به دلیل آن که روزانه حجم زیادی پلاستیک در سطح شهر‌ها، حتی روستاها و شهرک‌های صنعتی تولید می‌شود، این گمان می‌رود که حجم پلاستیک‌های قابل بازیافت هم به همان میزان بالا باشد، اما اینطور نیست! چرا؟ چون اگر در مرحله اول (پیش از تفکیک)، این ضایعات پلاستیکی که به صورت روزمره تولید می‌شود با سایر زباله‌ها، مثلا مواد غذایی و زباله‌های تر مخلوط شوند، دیگر به درد بازیافت پلاستیک نمی‌خورند؛ پس در بخش اول این فرآیند، باید پلاستیک‌ها قبل از مخلوط شدن با سایر زباله‌ها جمع‌آوری شده و به کارخانه بازیافت رسانده شود.

مرحله دوم : تقسیم بندی ضایعات

در بخش بعدی بازیافت پلاستیک، لازم است پلاستیک‌ها به انواع مناسب و همرنگ تقسیم بندی شوند؛ چرا؟ چون همه پلاستیک‌ها ساختار شیمیایی یکسانی ندارند و اگر با هم بازیافت شوند، محصول نهایی به درد نمی‌خورد؛ در عین حال که رنگ‌های مختلف هم نمی‌توانند با هم بازیافت شوند.

برای داشتن گرانول مناسب در آخر فرآیند بازیافت پلاستیک، لازم است پلاستیک‌ها به سه دسته پلی‌اتیلن، پپلی‌پروپلین و پلی‌آمید که همرنگ هم باشند، تقسیم شوند.

مرحله سوم: خرد کردن ضایعات

در این مرحله ضایعاتی که به درستی آماده و تفکیک شده وارد دستگاه‌های خرد کن می‌شود تا به خوبی خرد و ریز ریز شوند. البته دستگاه‌ها با توجه به نوع پلاستیکی که بازیافت می‌شوند و نحوه بازیافت، به انواع شمشیری، چکشی و … تقسیم می‌شوند.

مرحله چهارم: پاکسازی و شستشو

در این مرحله پلاستیک‌های خرد شده را در مراحل مختلفی شستشو می‌دهند تا هر چیزی مثل فلزات، شن و ماسه، چسب‌ها، برچسب‌ها، مواد غذایی و … از آن‌ها به خوبی پاک شوند و پلاستیکی پاک و آماده برای بازیافت داشته باشند. این مراحل شامل شستشوی اولیه، شستشو با آب سرد و همچنین شستشو با آب گرم تا پلاستیک آماده مرحله بعد شود.

مرحله پنجم: خشک کردن پلاستیک

از آن‌جایی که نم‌ دار بودن پلاستیک‌های خرد شده باعث کاهش کیفیت تولید پلاستیک بازیافتی می‌شود، لازم است بعد از شستشو، پلاستیک‌های شسته شده از طریق کانال‌های حرارتی مخصوصی که برای اینکار ساخته شده آبگیری و خشک شوند تا محصول نهایی با افت کیفیت مواجه نشود.

گرانول حاصل از بازیافت پلاستیک

مرحله ششم و نهایی : ذوب کردن و ساخت گرانول های جدید

در این مرحله که با دستگاه اکسترودر انجام می‌شود، پلاستیک‌های خشک شده درون دستگاه ذوب شده و به وسیله برش دهنده‌های مخصوص، به گرانول هایی با اندازه‌های مساوی تبدیل می‌شود که شکل نهایی آن‌‌ها، استوانه‌ای یا عدسی شکل می‌باشد.

در این مرحله پلاستیک‌هایی که عموما به خاطر نبود بستر مناسب برای جمع آوری و تحویل شدن به کارخانه‌های بازیافت پلاستیک، هدر می‌روند و حتی به محیط زیست و سلامتی جانداران مختلف و در پی آن انسان‌ها آسیب می‌رسانند، می‌توانند به موادی قابل استفاده برای انواع صنایعی مثل پلاستیک‌سازی‌ها، پروفیل‌سازی‌ها و … تبدیل شده و به چرخه اقتصادی کشور، اشتغال‌زایی و محیط زیست کمکی شایان کنند.

تفکیکان چیست و چه تاثیری در بازیافت ضایعات پلاستیک دارد؟

خوش‌بختانه ما توانسته‌ایم بستری مناسب فراهم آوریم تا مردم و صاحبان صنایع، چه تولید‌کننده‌های ضایعات پلاستیکی، چه خریداران این ضایعات بتوانند به سادگی و در بستری مطمئن به خرید و فروش ضایعات بپردازند. این کار باعث می شود که هم به محیط زیست آسیب‌های جدی کمتری وارد شود و هم منافع اقتصادی خرد و کلانی برای همه، چه فروشندگان و چه خریداران ضایعات پلاستیکی و البته غیر پلاستیکی داشته باشد.

اما چطور ما به شما کمک می‌کنیم تا به سادگی، در محل، در کمترین زمان ممکن آن هم با مناسب‌ترین قیمت، ضایعات پلاستیکی خود را به چرخه بازیافت برسانید و علاوه بر منافع عمومی، بتوانید انواع ضایعات از جمله پلاستیک‌ها را به پول تبدیل کنید؟!

ما در تفکیکان برای اولین بار در ایران، شرایطی فراهم آورده‌ایم تا بتوانید ضایعات خود را با استفاده از کارشناسان خبره ما، قیمت گذاری کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن و در محل به فروش رسانید.

اینگونه شما به کاهش آلودگی صوتی حاصل از پرسه‌زنی دوره گرد‌ها کمک کرده‌اید و همچنین در صورت داشتن ضایعات انتظار پیدا شدن یکی از این وانت‌ها با صدای گوش‌خراش‌شان را نمی‌کشید و هروقت اراده کردید می‌توانید ضایعات‌ خود را بفروشید.

از آنجایی که همه خریداران ضایعات پلاستیکی یا سایر ضایعات شما پیش از خرید احراز هویت می‌شوند، شما می‌توانید با خیال راحت اطلاعات خود را وارد کرده و بدانید همواره اطلاعات خریدار در دسترس شماست.