استیل در واقع همان فولاد یا پولاد است که در زبان انگلیسی به آن Steel می‌گویند که بیشترین عنصر تولید شده به دست بشر است. این فلز که از مشتقات آهن به حساب می‌آید طی فرآیند خاصی تولید می‌شود که اصلی‌ترین ویژگی استیل و تمایز آن با سایر مشتقات آهن، درصد کربن آن است که باید بین 0.002 تا 2.1 درصد باشد. فلز استیل به صورت عمده در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی، ابزار سازی، کشتی‌سازی، قطار سازی، خودروسازی، صنعت ماشین‌آلات صنعتی و صنایع نظامی کاربرد و به خاطر این طیف وسیع استفاده‌، میزان ضایعات استیل در جهان بسیار زیاد است.

فولاد از جمله موادی به حساب می‌آید که میزان تولید آن بسیار زیاد است و در سال 2021 با 3.7% افزایش نسبت به سال 2020، بیش از 1.95 میلیارد تن در جهان تولید شده است. این در حالی است که فلز مس برای مثال، در سال 2021 تنها چیزی حدود 21 میلیون تن تولید شده است و نشان از اهمیت و کاربرد وسیع استیل در جهان دارد. به همین دلیل خوب است پیش از پرداختن به مراحل بازیافت ضایعات استیل، کمی بیشتر با این فلز پر کاربرد و حیاتی در صنعت امروز جهان آشنا شویم و ببینیم بازیافت ضایعات استیل چه کمک‌های به کره‌ی زمین می‌تواند بکند.

فلز استیل و اهمیت بازیافت ضایعات استیل

استیل آلیاژی از آهن است که با تغییر درصد کربن آن، میزان مقاومت آن تغییر می‌کند و این فلز به خاطر استحکام کششی بالایی که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این فلز پس از طی فرآیند استخراج سنگ آهن به دو صورت خمیری و ذوب تولید می‌شود.

به این ترتیب، سنگ معدن استخراج شده طی فرآیند انفجار پوسته‌ی زمین، حفاری معادن، استخراج سنگ معدن و انتقال آن به کارخانه‌های ذوب آهن، به مرحله‌ای می‌رسد که باید کارهای لازم برای تولید استیل، روی آن انجام گیرد. این یعنی برای تولید این حجم از استیل که بیشترین ماده‌ی تولید شده به دست بشر می‌باشد، باید حجم بسیار زیادی سنگ از درون زمین استخراج شود و آسیب‌های جبران ناپذیری به پوسته‌ی زمین و محیط زیست وارد آید که این آسیب‌ها تنها بخشی از آسیب‌هایی است که استخراج سنگ معدن با خود دارد.

انقراض بیش از نیمی از جانداران کره‌ی زمین به خاطر افزایش تولید در زمین

این در حالی است که میزان آسیب‌های وارد شده به محیط زیست از مرز بحران گذشته و زمین را با مشکلات اساسی‌ای روبرو کرده است. این استخراج‌های بی‌رویه که به خاطر افزایش جمعیت و گسترش فرهنگ مصرف گرایی رخ داده است، باعث شده بیش از نیمی از جانداران کره‌ی زمین منقرض شوند و تهدیدی جدی برای بقای سایر جانوران به حساب بیاید. به همین دلیل، روی آوردن به صنعت بازیافت، مخصوصاً بازیافت ضایعات استیل، فقط یک راهکار مثل سایر راهکارها نیست؛ این کاری ضروری برای حفظ محیط زیست و بقای جانداران کره‌ی زمین است.

کمک به اقتصاد و اشتغال زایی با بازیافت استیل

البته تنها دلیل اهمیت بازیافت ضایعات استیل کمک به محیط زیست نیست. این فلز بسیار راحت‌تر از سایر عناصر بازیافت می‌شود و کاهش کیفیت چندانی در آن ایجاد نمی‌شود. این در حالی است که با بازیافت ضایعات استیل می‌توان تا 30 درصد هزینه‌های تولید را کاهش داد و کمک بزرگی به بهبود اقتصاد کشور کرد.

اشتغال زایی یکی دیگر از فواید بازیافت ضایعات استیل است که در تمامی مراحل بازیافت از جمله: جمع آوری ضایعات استیل، تفکیک و پردازش این ضایعات، انتقال به کارخانه‌های استیل سازی و بازیافت ضایعات استیل، اشتغال زایی رونق می‌گیرد.

البته همه‌ی این منافع در صورتی به وجود می‌آید که ضایعات استیل در اختیار کارخانه‌های ذوب قرار بگیرد و آن‌ها بتوانند فعالیتی سود آور داشته باشند. به این ترتیب، شما با فروش ضایعات استیل خود و به کمک به بازیافت آن‌ها، قدمی موثر در بهبود محیط زیست، اشتغال زایی و اقتصاد کشور بر می‌دارید.

حالا که بیشتر با فواید بازیافت ضایعات استیل آشنا شدید، وقت آن رسیده که به سراغ آشنایی با مراحل بازیافت ضایعات استیل برویم و ببینیم ضایعات چه مراحلی را باید طی کند تا دوباره به چرخه‌ی تولید بازگردد.

مراحل بازیافت ضایعات استیل

ضایعات استیل معمولاً با نام قراضه‌ی آهنی شناخته می‌شوند و در همه جا به وفور یافت می‌شوند. این قراضه‌ها مسیر نسبتاً کوتاهی را باید طی کنند تا بار دیگر در صنایع مورد استفاده قرار بگیرند؛ البته کوتاه نسبت به مسیر تولید استیل با سنگ معدن استخراج شده از پوسته‌ی زمین که فرآیندی بسیار پرهزینه، طولانی و مخرب است.

پیش از ورود به مراحل بازیافت استیل با انواع استیل و انواع ضایعات استیل آشنا خواهیم شد.

انواع ضایعات استیل

انواع استیل به زبان رایج کوچه بازاری

استیل به بیان عمومی به سه دسته‌ی بگیر، نگیر و هندی تقسیم می‌شود.

استیل نگیر:

این نوع استیل همانطور که از اسمش پیداست جذب آهنربا نمی‌شود و گران‌قیمت ترین و با کیفیت ترین نوع استیل به حساب می‌آید. این استیل در ساخت برخی لوازم آشپزخانه و لوازم خانگی با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلاً برای تولید بدنه‌ی برخی یخچال‌ها و گازها از استیل نگیر استفاده می‌شود که هم زیبا تر است و هم کیفیت مرغوبی دارد.

استیل بگیر:

این نوع استیل از آن رو استیل بگیر نام دارد که جذب آهنربا می‌شود. این استیل که کیفیت پایین‌تری نسبت به استیل نگیر دارد، حدود یک سوم تا یک چهارم قمیت استیل نگیر را دارد.

استیل هندی:

استیل هندی از میان این سه دسته کمترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت را دارد و مانند استیل بگیر جذب آهنربا می‌شود.

ضایعات استیل یا قراضه‌های آهنی در کجاها یافت می‌شوند؟

همانطور که گفته شد استیل تقریباً همه جا یافت می‌شود و تقریباً در تولید همه چیز به کار رفته است، اما عمده‌ترین ضایعات استیل یا فولاد به شرح زیر است.

خودروهای قراضه

یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین ضایعات استیل یا قراضه، خودروهای قراضه است که بیشتر جنس آن آهن است. برای آشنایی بیشتر با ضایعات خودرو می‌توانید مقاله‌ی ضایعات موجود در خودرو را مطالعه کنید.

ضایعات تخریب و بازسازی

جای دیگری که ضایعات استیل به وفور یافت می‌شود،‌ ساختمان سازی است. ضایعات تخریب و بازسازی که شامل ضایعات میلگرد و تیرآهن، ضایعات نبشی، ضایعات شیرآلات و اتصالات و سایر ضایعات فلزات می‌شود، منبع بسیار غنی ضایعات استیل یا فولاد به حساب می‌آید. البته برخی ضایعات استیل مثل ضایعات میلگرد هستند که حتی نیازی به بازیافت ندارند و می‌توانند به صورت مستقیم بار دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

ضایعات لوازم خانگی

ضایعات لوازم خانگی بخش دیگر تأمین ضایعات استیل مورد نیاز کارخانه‌های بازیافت استیل است. از آنجا که بخش عمده‌ای از لوازم خانگی را آهن تشکیل می‌دهد، این ضایعات می‌توانند نقش موثری در تأمین ضایعات استیل کارخانه‌ها داشته باشند. به این ترتیب با فروش ضایعات لوازم خانگی، علاوه بر پول در آوردن، به استخراج کمتر سنگ آهن کمک می‌کنید.

مرحله‌ی اول بازیافت استیل: جمع‌آوری ضایعات استیل و آهن

ضایعات در هر جا تولید شوند، در مرحله‌ی اول باید جمع‌آوری شوند. جمع‌آوری ضایعات آهن و ضایعات دیگر شهری در گذشته تنها توسط دوره‌گردهای سیار انجام می‌شد. این دوره‌گردها یا وانت‌های سیار که با صدای گوشخراش خود در سطح شهر و کوچه به کوچه دست به جمع‌آوری این ضایعات می‌زنند، ضایعات جمع‌آوری شده را به گاراژ‌های مخصوص قراضه‌های آهنی منتقل می‌کنند تا در آنجا آماده‌ی فرآیند تفکیک و پردازش شوند.

البته لازم به ذکر است فروش ضایعات به خریداران سیار دیگر تنها گزینه نیست. سایت تفکیکان با ایجاد بستری امن برای شما توانسته کاری کند تا مشکلات خرید و فروش ضایعات برطرف شود و شما با خیال راحت، در بستری امن و استفاده از قیمت کارشناسی که توسط متخصصی این سایت به شما پیشنهاد می‌شود، اقدام به فروش ضایعات آهن، ضایعات لوازم خانگی یا دیگر ضایعات خود کنید.

از آنجا که خریداران ثبت نام کننده در سایت تفکیکان همگی احراز هویت می‌شوند، دیگر نگران ناشناس بودن خریدار نخواهید بود و می‌توانید با خیال راحت ضایعات خود را بفروشید.

همچنین کارشناسی قیمت توسط کارشناسان متخصص این سایت، کمک می‌کند تا نسبت به قیمت خیال راحتی داشته باشید و نگران سوء استفاده‌های برخی خریداران ضایعات نباشید.

مرحله‌ی دوم بازیافت استیل: تفکیک و پردازش ضایعات استیل و آهن

این مرحله شامل دو بخش است: گاراژ ضایعات استیل و آهن و مراکز تخصصی ضایعات استیل و آهن

گاراژ‌های ضایعات استیل و آهن:

گاراژ‌های ضایعات فلزی جایی است که همه‌ی خریداران ضایعات آهن، بار خود را به آن‌ها می‌فروشند. این گاراژداران خریدار اصلی ضایعات آهن به حساب می‌آیند و مابقی به نوعی واسطه‌ی میان فروشنده‌ی ضایعات و خریدار ضایعات به حساب می‌آیند. این گاراژ‌ها با استفاده از کِرن و چنگک‌های غول پیکر، ضایعات آهنی را آماده‌ی انتقال به مراکز تخصصی آهن می‌کنند.

مراکز تخصصی ضایعات استیل و آهن:

در این مرحله ضایعات استیل و آهن بر اساس آلیاژ و ضخامتی که دارند تفکیک می‌شود. این تفکیک از آن رو اتفاق میفتد که فرآیند بازیافت هر آلیاژ متفاوت است و باید به صورت تفکیک شده ذوب و بازیافت شوند. این مرحله ابتدا به صورت دستی اتفاق میفتد و ضایعات فلزی بر اساس سنگین، سبک، روغنی، سفاله، آلیاژی، چدن و گالوانیزه جدا می‌شوند. سپس این ضایعات آهنی در لاین‌های مخصوص خود پاکسازی و پردازش شده تا آماده‌ی ورود به مرحله‌ی بازیافت شوند.

بازیافت استیل

مرحله‌ی سوم و نهایی: بازیافت ضایعات استیل و آهن

آهن‌های پردازش شده باید به حداقل 30 تا 50 تن برسند تا به کارخانه‌های ذوب آهن منتقل شوند. ذوب آهن و ذوب استیل یا فولاد در یک جا اتفاق میفتد. شهرهای اصفهان، اهواز و دلیجان از جمله شهرهایی هستند که کارخانه‌ی ذوب آهن در آن‌ها قرار دارد. در این کارخانه‌ها، ضایعات تفکیک شده در کوره‌های ذوب آهن ذوب شده و بار دیگر آماده‌ی قالب ریزی می‌شوند. از این ضایعات آهنی ذوب شده برای تولید میلگرد، ورقه‌های آهنی، نبشی و قوطی فلزی استفاده می‌کنند که در صنایع خودرو سازی، ساختمان سازی و ساخت درب و پنجره استفاده‌ی زیادی دارند.

این ضایعات بازیافتی که باید دور ریخته شده، در خاک‌چال‌های مخصوص زباله دفن شوند و به طبیعت آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کنند، به این ترتیب آماده‌ی استفاده‌ی مجدد شده و همه از این کار سود می‌برند.