با رشد چشمگیر جمعیت در سده‌ی اخیر، نیاز به مسکن در همه‌ی جوامع بسیار افزایش یافته است، به طوری که تأمین مسکن برای دولت‌ها تبدیل به دغدغه‌ای جدی شده است. از آنجا که اکثر ساختمان‌هایی که در سال‌های گذشته ساخته شده، پس از گذشت 20، 30 یا 50 سال نیاز به تخریب و بازسازی دارند، ضایعات تخریب و بازسازی یکی از متداول‌ترین ضایعات به حساب می‌آید. به همین دلیل بسیاری از شهرنشینانی که صاحب خانه هستند، حتماً با ضایعات تخریب و بازسازی سر و کار خواهند داشت و لازم است با انواع آن آشنا شوند؛ چون بسیاری از این ضایعات می‌تواند منبعی برای درآمد و جبران بخشی از هزینه‌های بازسازی یا نوسازی خانه به حساب بیاید. البته فروش ضایعات تخریب و بازسازی منافع دیگری هم دارد که بسیار ارزشمند هستند و خوب است پیش از پرداختن به انواع ضایعات تخریب و بازسازی، کمی با آن‌ها آشنا شویم:

منافعی که فروش ضایعات تخریب و بازسازی با خود دارد:

همانطور که گفته شد، شما می‌توانید این ضایعات تخریب و بازسازی را در سایت تفکیکان، به سادگی و با مناسب‌ترین قیمت روز بازار به فروش رسانید و از این طریق کسب درآمد کنید. از آنجا که ضایعات تخریب و بازسازی بیشتر از نوع ضایعات فلزی مثل ضایعات میلگرد و تیرآهن هستند، وزن بالایی داشته و می‌توانید با قیمت مناسبی آن‌ها را به فروش رسانید. اما منافع شخصی تنها فایده‌ی فروش ضایعات تخریب و بازسازی به حساب نمی‌آید و این کار منافع عمومی بسیار مهمی دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین این منافع می‌پردازیم.

فروش ضایعات تخریب و بازسازی و کمک به محیط زیست:

مواد اولیه‌ی مصالحی که برای ساختن ساختمان‌ها به کار می‌روند، اکثراً با استخراج سنگ معدن یا قطع درختان یا استخراج نفت بدست می‌آیند. وقتی شما ضایعاتی مثل ضایعات کابل و سیم یا ضایعات درب و پنجره خود را به فروش می‌رسانید، از استخراج بیشتر مواد اولیه جلوگیری می‌کنید؛ چون این ضایعات از طریق بازیافت بار دیگر به چرخه‌ی تولید برگشته و نیاز به مواد اولیه را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ اینگونه باعث می‌شوید نیاز به قطع درخت یا استخراج سنگ آهن به میزان چشمگیری کاهش یابد، پس قدر کار خود را بدانید و نسبت به فروش ضایعات خود جدی‌تر باشید.

فروش ضایعات تخریب و بازسازی و اشتغال‌زایی:

مواد اولیه‌ی کارخانه‌های بازیافت، ضایعات است. وقتی شما ضایعات خود را می‌فروشید، در حقیقت به ایجاد چرخه‌ی کاملی از مشاغل کمک می‌کنید که بدون وجود ضایعات شما  لنگ می‌ماند؛ چون این شاغلین این مشاغل، تنها در صورت کار کردن کارخانه‌های بازیافت می‌توانند به کار کردن ادامه دهند. به این ترتیب، با فروش ضایعاتی مثل ضایعات میلگرد و آهن خود به رونق گرفتن مشاغل متعددی در بخش‌های مختلف جمع‌آوری و انتقال ضایعات، تفکیک و پردازش ضایعات، حمل ضایعات به کارخانه‌ی بازیافت، کارخانه‌ی بازیافت و انتقال مواد اولیه به کارخانه‌های تولیدی کمک می‌کنید. فروش ضایعات تخریب و بازسازی به رونق همه‌ی این کسب و کارها کمک می‌کند.

کاهش هزینه‌های تولید با فروش ضایعات تخریب و بازسازی:

وقتی ضایعات خود را فروختید و این ضایعات در کارخانه‌ی بازیافت به مواد اولیه تبدیل شد، هزینه‌ی تولید مواد اولیه بسیار کاهش می‌ یابد. شما حساب کنید وقتی سنگ آهن بخواهد از معادن دور دست استخراج شود و به کارخانه‌های ذوب آهن منتقل شود چقدر هزینه می‌برد و وقتی آهن ساخته شده مثلاً از طریق ضایعات آهن و میلگرد، در اختیار کارخانه‌های ذوب آهن قرار گیرد چقدر هزینه می‌برد. فرآیند استخراج سنگ آهن فرآیندی بسیار پر هزینه و سخت است که شامل مراحل اکتشاف، انفجار، استخراج، انتقال، تصفیه، ذوب و تولید آهن است. در حالی که با بازیافت ضایعات آهن، به هیچکدام از این مراحل نیازی نیست و ما آهن را داریم. این باعث کاهش هزینه تولید مواد اولیه شده که در مواردی تا ۶۰ درصد هم می‌رسد و این به میزان قابل توجهی به نفع اقتصاد کشور است.

حالا که با منافعی که فروش ضایعات تخریب و بازسازی بیشتر آشنا شدید بهتر است به سراغ انواع ضایعات تخریب و بازسازی برویم تا با دید بهتری اقدام به فروش ضایعات خود کنید.

انواع ضایعات تخریب:

وقتی شما خانه‌ای قدیمی را خراب می‌کنید و می‌خواهید آن را از نو بسازید، احتمالاً یکی از دغدغه‌های شما فضایی است که این ضایعات اشغال کرده و نمی‌دانید چطور هرچه سریع‌تر از دست آن‌ها خلاص شوید. علاوه بر این حمل و نقل این ضایعات حجیم نیاز به ماشین‌های سنگین دارد که کرایه‌ی حمل و نقل بالایی دارند. وقتی شما ضایعات تخریب و بازسازی خود را می‌فروشید، علاوه بر کسب درآمد، نه نگران فضای اشغال شده هستید و نه بابت هزینه‌ی حمل و نقل و آن پولی پرداخت می‌کنید. ممکن است ندانید چطور می‌توانید ضایعات تخریب و بازسازی خود را بفروشید و نگران شوید. با استفاده از سایت تفکیکان دیگر جای نگرانی نیست و به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید این ضایعات را از درب منزل خود به فروش رسانید تا دیگر نگران حمل و نقل آن هم نباشید.

ضایعات تخریب با ضایعات بازسازی تفاوت‌هایی دارد که در ادامه با انواع هر یک آشنا خواهید شد.

ضایعات فلزی ناشی از تخریب منازل:

در ساخت ساختمان‌های مصالح فلزی بسیاری به کار می‌رود که همگی از ضایعات فلزی به حساب می‌آیند و چون قابل بازیافت هستند، به راحتی می‌توانید آن‌ها را با قیمتی مناسب بفروشید تا علاوه بر کسب درآمد به محیط زیست، اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور کمک قابل توجهی کرده باشید. این ضایعات که شامل ضایعات تیرآهن، ضایعات میلگرد، ضایعات درب و پنجره، ضایعات سیم و کابل و ضایعات نبشی هستند خریداران پر و پا قرصی دارند و خیلی سریع و با قیمتی مناسب می‌توانید آن‌ها را به پول تبدیل کنید.

آشنایی با بازیافت مس

ضایعات تیرآهن:

یکی از بزرگ‌ترین و جا گیرترین ضایعات تخریب ساختمان، ضایعات تیرآهن است. ضایعات تیرآهن که زیرمجموعه‌ی ضایعات آهنی به حساب می‌آید، بر اساس وزن و کیفیت آهن آن به فروش می‌رسد. با توجه به قیمت روز آهن، کارشناسان سایت تفکیکان می‌توانند شما را در قیمت‌گذاری دقیق این ضایعات یاری رسانند.

ضایعات میلگرد:

میلگرد در ساختمان سازی استفاده‌های زیادی دارد که به عنوان مثال در سازه‌های بتنی برای افزایش مقاومت کششی بتن به کار می‌رود. معمولاً حجم زیادی از ضایعات میلگرد پس از تخریب منازل به جا می‌ماند. میلگرد که از جنس فولاد است حتی می‌تواند بدون بازیافت شدن مورد استفاده‌ی مجدد قرار بگیرد. این ویژگی ضایعات میلگرد را منحصر به فرد کرده است.

ضایعات نبشی:

نبشی یکی دیگر از ضایعات پس از تخریب است که به راحتی می‌توانید آن را به فروش رسانید. نبشی که از دو ورقه‌ی آهنی عمود بر هم ساخته شده، به ۴ نوع پرسی، فابریک، بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شود که همگی قابل بازیافت بوده و به همین دلیل خرید و فروش ضایعات آن رواج دارد. برای فروش ضایعات نبشی می‌توانید با سایت تفکیکان تماس گرفته یا به صورت مستقیم آن را در سایت تفکیکان قرار دهید.

ضایعات سیم و کابل:

سیم و کابل‌های به کار رفته در ساختمان‌ها از جنس مس هستند. از آن‌جا که ضایعات مس از گران‌قیمت‌ترین ضایعات فلزی به حساب می‌آید، جمع‌آوری و فروش ضایعات سیم و کابل بسیار به صرفه خواهد بود. مس که بر اساس وزن و کیفیت خرید و فروش می‌شود، از جمله ضایعاتی است که همواره خریدار خودش را دارد.

ضایعات شیشه ناشی از تخریب منازل:

شیشه‌ها شاید یکی از آزاردهنده‌ترین ضایعات تخریب ساختمان باشند. ضایعات شیشه جزء ضایعاتی هستند که قابلیت بازیافت دارند؛ ولی چون مدیریت مناسبی برای جمع‌آوری و تفکیک آن‌ها انجام نمی‌شود، خیلی راحت از دست می‌روند. شیشه از جمله ضایعاتی است که آسیب‌های زیادی برای محیط زیست و جانوران دارد و به همین دلیل جمع‌آوری از مبدا ضایعات شیشه بسیار مهم است. با فروش ضایعات شیشه‌ی خود به جای دور ریختن آن، می‌توانید علاوه بر درآمد زایی، کمک قابل توجهی به حیواناتی بکنید که ممکن است از ضایعات شیشه‌ی رها شده در محیط زیست آسیب ببنند.

 

ضایعات نخاله‌های ساختمانی:

بخشی از ضایعات تخریب قابل بازیافت نیستند و تنها راه حل خلاصی از آن‌ها، حمل آن‌ها به لندفیل یا محل دفن زباله است. برای این کار شما می‌توانید با شهرداری یا مراکزی که مخصوص حمل نخاله‌های ساختمانی هستند تماس بگیرید. نخاله‌های ساختمانی شامل بلوک، سیمان، گچ، آجر و بتن‌های ناشی از تخریب ساختمان هستند.

ضایعات ناشی از بازسازی منازل:

هنگام بازسازی منازل تعداد زیادی ضایعات گوناگون به وجود می‌آید که می‌توانند فضای زیادی از خانه یا محله را اشغال کنند. وقتی شما بدانید به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید این ضایعات بازسازی را به فروش رسانید، خیال‌تان راحت می‌شود. در ضمن دور ریختن این ضایعات کار درستی نیست و همانطور که گفته شد، فروش ضایعات منافع متعددی مثل اشتغال‌زایی دارد و بهتر است شما هم در این میان سهمی داشته باشید.

 

ضایعات شیرآلات:

شیرآلات که انواع برنجی، آلومینیومی و آهنی دارند هنگام بازسازی آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام به دست می‌آیند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را بفروشید و از این طریق بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنید. علاوه بر این، با این کار به کسانی که از راه تعمیر و فروش شیرآلات دست دوم کسب درآمد می‌کنند کمک می‌کنید.

ضایعات لوله و اتصالات:

در سال‌های اخیر اکثر لوله‌ها پلاستیکی هستند. اما اگر خانه‌ای قدیمی دارید ممکن است لوله‌ و اتصالات آن فلزی باشند و به این ترتیب، ضایعات فلزی به حساب بیایند. به هر حال لوله‌های پلاستیکی و لوله‌های فلزی هر دو قابل بازیافت هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را در سایت تفکیکان به فروش رسانید.

ضایعات درب و پنجره

ضایعات درب و پنجره:

درب و پنجره‌ها اگر قابل استفاده باشند می‌توانند با قیمت خوبی در سایت تفکیکان معامله شوند. اگر هم قابل استفاده یا تعمیر نباشند، ضایعات درب و پنجره به حساب می‌آیند و بر اساس جنس و وزنی که دارند خرید و فروش می‌شوند. ضایعات درب و پنجره‌ یا درب و پنجره‌ی بلا استفاده‌ انواع چوبی، آهنی، آلومینیومی و پلاستیکی دارند و می‌توانید آن‌ها را در سایت تفکیکان قرار داده تا کارشناسان متخصص، مناسب‌ترین قیمت روز بازار را به شما پیشنهاد کنند و به این ترتیب با خیال راحت، ضایعات درب و پنجره‌ی خود را به فروش رسانید.

ضایعات شیشه و ضایعات سیم و کابل هم که در بخش ضایعات تخریب در مورد آن‌ها صحبت کردیم، می‌توانند جزء ضایعات بازسازی ساختمان باشند.

ضایعات تخریب و بازسازی در یک نگاه:

تخریب و بازسازی به دلیل افزایش جمعیت و تقاضا رو به افزایش است و به همین دلیل استفاده‌ی بهینه از ضایعات حاصل از تخریب یا بازسازی، برای هر جامعه‌ای مهم است. این ضایعات شامل انواع ضایعات فلزی، ضایعات شیشه، ضایعات چوبی، ضایعات درب و پنجره و ضایعات شیرآلات و اتصالات می‌شوند که تماماً قابل بازیافت هستند. به همین دلیل فروش ضایعات تخریب و بازسازی علاوه بر درآمدزایی برای شما، می‌تواند کمک قابل توجهی به محیط زیست، اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور بکند.