تقریباً همه‌ آبگرمکن‌های قدیمی و بزرگ را به یاد می‌آورند. شاید الان و مخصوصا در شهرهایی مثل تهران، تعویض آبگرمکن‌های قدیمی خیلی وقت باشد رایج شده باشد و خیلی‌ها دردسرهای این آبگرمکن‌های قدیمی یادشان نیاید. تمام شدن آب گرم، دیر گرم شدن و همه‌ی فضایی که باید به آن‌ها اختصاص می‌دادیم تا آب گرم داشته باشیم؛ مثلاً اگر کسی میخواست روز جمعه یا روز تعطیل دوش بگیرد یا باید قبل از بقیه حمام می‌رفت یا یکی دو ساعتی منتظر می‌شد آب گرم آماده شود تا بتواند دوباره دوش بگیرد.

اما در سال‌های گذشته با آمدن آبگرمکن‌های جدید و تعویض آبگرمکن‌های قدیمی، همینطور روی کار آمدن پکیج برای تأمین آب گرم منازل، بسیاری از این مسائل حل شده است؛ ولی همچنان خیلی‌ها هستند که از همان آبگرمکن‌های قدیمی استفاده می‌کنند قصد تعویض آن را دارند. البته ممکن است آبگرمکن جدید یا پکیج‌ دارید ولی دچار مشکل شده و می‌خواهید آن را تعویض کنید. در این صورت شما می‌توانید ضایعات آبگرمکن خود را بفروشید و آن را با مدل دلخواه‌تان جایگزین کنید. فروش آبگرمکن کهنه یا ضایعاتی منافع زیادی دارد که در ادامه به آن هم خواهیم رسید، اما به هر حال اگر شما یکی از این افراد هستید که قصد تعویض آبگرمکن قدیمی و جدید یا پکیج‌تان را دارید، در این مقاله می‌توانید در مورد این سه نوع آبگرمکن اطلاعات بیشتری به دست آورید و با نحوه‌ی فروش سریع، آسان و به صرفه‌ی آبگرمکن کهنه‌ی خود آشنا شوید، در ادامه اطلاعات خوبی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

آشنایی با مشکلات آبگرمکن‌های قدیمی و مزیت آبگرمکن‌های جدید و پیکج

همانطور که در بالا به صورت مختصر به آن اشاره شد، آبگرمکن‌های قدیمی ویژگی‌هایی دارند که استفاده از آن‌ها در جایی مثل آپارتمان‌های تهران، اصلا مقرون و به صرفه نیست. به همین دلیل این نسل از آبگرمکن‌ها سال‌ها است که جای خود را به آبگرمکن‌های جدید و دیواری داده‌اند که نسبت به آن آبگرمکن‌های بزرگ و جاگیر، خیلی بهتر هستند؛ اما باز هم مثل پکیج نمی‌شوند.

آبگرمکن‌های قدیمی:

این آبگرمکن‌ها دارای مخزن بزرگی هستند که آب در آن با استفاده‌ از شعله‌های زیر مخزن گرم شده و وارد لوله‌های آب گرم ساختمان می‌شود. از آنجا که شیوه‌ی گرم کردن آب در این آبگرمکن‌ها به گونه‌ای است که زمان زیادی طول می‌کشد تا آب گرم شود، مشکلات و دردسرهای خاص خود را برای صاحبانشان ایجاد می‌کنند. مثل اینکه شما بخواهید داخل کتری یا قابلمه آب جوش بیاورید و سپس از آن استفاده کنید. زمان می‌برد و مقدارش محدود است.

به این ترتیب، وقتی کسی می‌خواهد دوش بگیرد، باید مطمئن شود میزان آب جوش داخل آبگرمکن کافی است. به همین دلیل، خیلی وقت‌ها لازم می‌شود یک ساعتی منتظر بمانید تا آب گرم لازم فراهم شود و در عین حال کس دیگری از آن استفاده نکند؛ چون دوباره باید منتظر بمانید تا آب گرم شود!

از طرف دیگر این آبگرمکن‌ها بسیار جاگیر هستند و فضای بزرگی را اشغال می‌کنند، به همین دلیل اصلاً مناسب آپارتمان‌های تهران یا سایر شهرها نیستند. همچنین مخزن این آبگرمکن‌ها از جنس آهن است و خیلی زود سوراخ شده و دیگر قابل استفاده نیست.

همه‌ی این موارد استفاده از آبگرمکن‌های قدیمی را به گزینه‌ی نامطلوبی برای آپارتمان‌های تهران تبدیل کرده و واقعاً به شما توصیه می‌کنم اگر برای‌تان مقدور است، برای تعویض آن اقدام کنید. با این کار آرامش خاصی هنگام دوش گرفتن خواهید داشت. حالی که نظیرش را جای دیگری نمی‌توانید پیدا کنید. نگران آبگرمکن قدیمی‌تان هم نباشید. به راحتی می‌توانید آن را در تفکیکان بفروشید. کارشناسان ما کمک‌تان می‌کنند تا با مناسب‌ترین قیمت روز بازار آن را به سرعت به فروش رسانید.

آبگرمکن‌های جدید یا دیواری:

با ورود این آبگرمکن‌ها مقدار زیادی از مشکلات آب گرم منازل حل شد. شما می‌توانید سریعتر آب گرم داشته باشید، می‌توانید آب گرم بیشتری داشته باشید و کمتر نگران سرد شدن آب باشید.

به این ترتیب، با تعویض آبگرمکن قدیمی خود با آبگرمکن جدید، بسیاری از مشکلات آب گرم حل می‌شود. این آبگرمکن‌ها هنگام باز شدن آب گرم به صورت خودکار روشن می‌شوند و با سرعت بیشتری می‌توانند آب گرم مصرف شده را جایگزین کنند؛ اما همچنان در این نوع آبگرمکن هم محدودیت‌هایی برای آب گرم دارید. مثلاً باز هم به اندازه‌ای آب گرم در دسترس شما است که ۲ یا ۳ نفر بتوانند از حمام استفاده کنند، البته این در صورتی است که از آب گرم برای شستشو و سرویس استفاده نشود.

اما خوب مزیتش نسبت به آبگرمکن قدیمی علاوه بر حجم بیشتر آب گرمی که در اختیار شما قرار می‌دهد، جا گیر نبودنش است. این آبگرمکن‌ها که هم‌اندازه‌ی پکیج‌ها هستند، به راحتی می‌توانند در آشپزخانه و بالکن آپارتمان شما نصب شوند و به این دلیل، گزینه‌ی بهتری برای آپارتمان‌های تهران یا شهرهای دیگر باشند. ولی این آبگرمکن‌ها هم مانند آبگرمکن‌های قدیمی تنها برای آب گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند و به این ترتیب، شما برای گرم کردن خانه‌ی خود باید برای خرید سیستم گرمایشی به صورت جداگانه هزینه کنید و این یکی از مزیت‌هایی است که پکیج را از دو مدل قبلی بهینه‌تر و مناسب‌تر می‌کند.

تعویض آبگرمکن با پکیج

پکیج:

پکیج‌ها جدیدترین انواع آبگرمکن هستند که هردو مدل برقی و گازی آن در بازار موجود است و می‌تواند راه حل مناسبی حتی برای روستاهای سردسیری باشد که هنوز گازکشی نشده‌اند. این پکیج‌ها که هم اندازه‌ی آبگرمکن‌های دیواری هستند چندین مزیت نسبت به مدل‌های قبلی دارند:

آب گرم زیاد:

با این آبگرمکن‌ها شما همیشه آب گرم دارید و می‌توانید با خیال راحت، در هر زمان و حتی یکی پس از دیگری دوش بگیرید. این مزیت خیلی مهمی است و حتی هنگام دوش گرفتن، دیگران می‌توانند از آب گرم برای کارهای دیگرشان استفاده کنند و مشکلی برای آب گرم حمام شما پیش نیاید.

جای کمتر:

با اینکه پکیج و آبگرمکن دیواری هم اندازه هستند، اما وقتی شما آبگرمکن دیواری دارید یعنی نیاز به سیستم گرمایشی مستقلی برای آپارتمان خود هستید و این یعنی جای بیشتری از خانه‌ی شما اشغال می‌شود. درست است که پکیج هم نیاز به شوفاژ کشی در داخل خانه دارد، اما جایی که اشغال می‌کند دست و پا گیر شما نیست و استفاده از آن راحت است. در عین حال استفاده از پکیج باعث صرفه جویی در مصرف انرژی هم می‌شود؛ پکیج با چند دقیقه روشن ماندن آب زیادی را گرم می‌کند و این آب گرم، تا مدت زیادی خانه را گرم می‌کند. در حالی که بخاری باید همواره روشن بماند تا خانه را گرم کند؛ در ضمن مانند پکیج و شوفاژ نمی‌تواند گرمایی یک دست برای خانه فراهم کند.

با این اوصاف خودتان بهتر می‌بینید که مزیت‌های پکیج نسبت به آبگرمکن دیواری، و آبگرمکن دیواری نسبت به آبگرمکن قدیمی چیست و تعویض آبگرمکن قدیمی خود می‌تواند چه مزیت‌هایی برای شما داشته باشد.

انواع آبگرمکن

فروش آبگرمکن قدیمی، دیواری و پکیج:

در صورتی که قصد تعویض آبگرمکن خود را دارید، خریداران زیادی هستند که آن را از شما خریداری کنند. اگر آبگرمکن یا پکیج شما قابل استفاده باشد و به هر دلیلی قصد تعویض آن را دارید، به عنوان لوازم خانگی کهنه آن را از شما می‌خرند. آبگرمکن یا پکیج شما با توجه به کیفیت و میزان کارکرد و عوامل دیگر قیمت‌گذاری می‌شود. در این مورد هم مانند انواع ضایعات، کارشناسان سایت تفکیکان می‌توانند قیمت مناسب روز بازار را در اختیارتان بگذارند تا از بابت قیمت‌گذاری خیال‌تان راحت باشد؛ چون این جور چیزها قیمت مشخصی ندارد و به راحتی نمی‌توانید قیمت درست و به روز آن را پیدا کنید.

در مورد آبگرمکن‌های خرابی که ضایعات لوازم خانگی به حساب می‌آیند، هر آبگرمکن بر اساس جنس و وزنی که دارد خرید و فروش می‌شود که در پایین به آن می‌پردازیم:

ضایعات آبگرمکن قدیمی:

آبگرمکن‌های قدیمی ۹۹٪، یعنی تقریباً تماماً از آهن هستند و میزان بسیار کمی لوله‌ی مسی و فلز برنج در آن‌ها به کار رفته که قابل چشم‌پوشی است. این آبگرمکن‌ها دارای مخزنی فلزی هستند که آب در آن به جوش می‌آید و به همین دلیل، پس از مدتی رسوب می‌گیرند. این رسوبات که از ضایعات ریجکتی و بی‌ارزش به حساب می‌آیند، باید از وزن آبگرمکن کم شود و سپس قیمت‌گذاری صورت گیرد که می‌تواند به صورت عرفی یا توافقی مقدار آن تعیین شود. شما می‌توانید برای قیمت‌گذاری ضایعات آبگرمکن‌ خود، روی کارشناسان سایت تفکیکان حساب کنید.

ضایعات آبگرمکن دیواری:

این آبگرمکن‌های دارای بدنه‌ی آهنی هستند که بخش زیادی از وزن آبگرمکن را تشکیل می‌دهد. مبدل حرارتی آبگرمکن دیواری از جنس مس است و از لوله‌هایی مسی تشکیل شده که خروجی آب گرم را انجام می‌دهند. مشعل‌های داخل آبگرمکن هم مانند بدنه از آهن بوده و دارای ریگلاتوری برنجی است که مجموع عناصر به کار رفته در آن، قیمت‌گذاری را کاری تخصصی می‌کند و اگر از آن بی‌اطلاع باشید نمی‌توانید معامله‌ی خوبی انجام دهید.

ضایعات پکیج:

شما می‌توانید پکیج خرابی که قابل تعمیر نباشد را به عنوان ضایعات لوازم خانگی بفروشید. اجزا و جنس پکیج شبیه آبگرمکن دیواری است و مجموعاً شامل ضایعات آهن، مس و برنج است.

منافع فروش ضایعات آبگرمکن یا آبگرمکن‌های قابل استفاده

وقتی شما ضایعات آبگرمکن خود را می‌فروشید دو حالت دارد. یا قابل استفاده است یا قابل استفاده نیست.

وقتی آبگرمکن قابل استفاده‌ی خود را می‌فروشید خریدار آبگرمکن، دستی به سر و گوش آن می‌کشد و آن را می‌فروشد. اینطور اقلام که دست دوم و تعمیری به حساب می‌آیند، قیمت بسیار کمتری داشته و اقشار کم درآمد و محروم هم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. به این ترتیب، علاوه بر کمک به مناطق محروم، به رونق کسب و کارهایی که به تعمیر لوازم خانگی کهنه و فروش آن‌ها مشغول‌اند کمک کرده‌اید. در این حالت نیاز به تولید کاهش یافته و در نتیجه مواد اولیه‌ی کمتری برای تولید آبگرمکن نو از طبیعت استخراج می‌شود و به همین دلیل، طبیعت آسیب کمتری می‌بیند.

در مورد فروش ضایعات لوازم خانگی هم اوضاع تقریباً همین‌طور است. شما با فروش ضایعات خود به رونق تمام کسب و کارهایی که در حوزه‌ی بازیافت مشغول کار هستند کمک می‌کنید. علاوه بر این کار، بازیافت ضایعات باعث می‌شود مواد اولیه به چرخه‌ی تولید بازگردد و به این ترتیب، آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.