در سال‌های گذشته با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از لوازم خانگی گذشته کنار گذاشته شده‌اند یا به ضایعات لوازم خانگی تبدیل شده‌اند. از طرفی به خاطر گسترش اجناس تقلبی و بی‌کیفیت که عمدتاً از کشور چین وارد کشور شده و جای لوازم خانگی اصل و با کیفیت را گرفته است، لوازم خانگی سوخته و بی‌مصرف با سرعت بیشتری تولید می‌شود و به همین دلیل، شاید یکی از سوالات شما این باشد که با این لوازم خانگی سوخته و بی‌مصرف چه کاری می‌توان کرد.

از طرفی بسیاری از این لوازم خانگی که بلا استفاده رها شده‌اند، لزوماً بی‌مصرف نیستند و با انجام تعمیراتی روی آن‌ها؛ می‌توان بار دیگر از آن‌ها استفاده کرد تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. اینجا بیان این نکته ضروری است که در حال حاضر کره‌ی زمین با بحرانی جدی روبرو است که بر جنبه‌های گوناگون محیط زیست تأثیر بسیار مخربی گذاشته است.

چرا استفاده‌ی درست از لوازم خانگی سوخته و بی‌مصرف مهم است؟

اصلی‌ترین دلیل ایجاد این فاجعه تولید بی‌رویه‌ای است که ناشی از افزایش جمعیت و گسترش فرهنگ مصرف گرایی است و منجر به استخراج مواد اولیه‌ی بسیار زیادی از طبیعت شده است. این استخراج بی‌رویه و تولید بسیار زیاد منجر به تولید زباله‌های فراوانی کرده است که خود این زباله‌ها به تنهایی، تبدیل به بحرانی دیگر شده‌اند. به طوری که فقط توده‌ی ضایعات پلاستیک روی کره‌ی زمین بیشتر از توده‌ی همه‌ی جانداران کره‌ی زمین است.

این بحران به قدری جدی است که منجر به انقراض بیش از نیمی از گونه‌های جانوری کره‌ی زمین شده است و بعد از پنج انقراض عظیمی که میلیون‌ها سال پیش رخ داده، این فاجعه‌‌ای که به دست خودمان رقم خورده به انقراض ششم یا انقراض هولوسن شهرت یافته است.

بخشی از این افزایش مصرف به خاطر افزایش جمعیتی است که در صد سال گذشته به وجود آمده است، اما شاید مهم‌تر از آن، گسترش فرهنگ مصرف گرایی در میان جوامع مختلف باشد که باعث شده میزان تولید زباله و ضایعات در جهان بسیار افزایش یابد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر کس می‌تواند انجام دهد، استفاده‌ی هر چه بهتر از وسایل مختلفی است که در اختیار دارد.

استفاده از لوازم خانگی قابل تعمیر

استفاده از لوازم خانگی قبل تعمیر لزوماً به معنای استفاده‌ی مجدد خودمان از وسایل کهنه، قدیمی یا خراب نیست؛ بسیاری از این لوازم خانگی کهنه می‌توانند بار دیگر مورد استفاده قرار بگیرند و فقط به کمی تعمیر نیاز دارند. این لوازم خانگی کهنه که شاید دیگر برای شما کارآمد یا جذاب نباشند، می‌توانند برای استفاده در مناطق محروم مورد استفاده قرار بگیرند و بسیار کارآمد و جذاب باشند. به این ترتیب، علاوه بر کمک به بهبود کیفیت زندگی مردم مناطق ضعیف که توانایی خرید لوازم نو را ندارند، به بهبود مشکل اشتغال‌ در کشور و اوضاع محیط زیست کمک قابل توجهی کرده‌اید.

استفاده از لوازم خانگی سوخته که قابل تعمیر نیستند

در طرف دیگر، لوازم خانگی سوخته و بی‌مصرف هم می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرد. اما چطور؟ خب با توجه به بحران هولوسن که در بالا به آن اشاره شد، توجه به بازیافت ضایعات و روی آوردن به اقتصاد چرخه‌ای یا دورانی، یکی از مهم‌ترین رویکردهای مقابله با این بحران به حساب می‌آید.

تولید زباله در جهان

از آنجایی که لوازم خانگی از مواد قابل بازیافتی مثل آهن، آلومینیوم، مس، برنج و پلاستیک ساخته شده است، با فروش ضایعات لوازم خانگی یا هر نوع ضایعات دیگری، این ضایعات در گاراژهای مخصوص جمع شده و طی فرآیند تفکیک و پردازش، به اجزای مختلف تقسیم می‌شوند.

به این ترتیب لوازم خانگی بی‌مصرفی که سودی برای شما ندارد، به پول نقد تبدیل شده و علاوه بر آن ایجاد شغل کرده است. این ضایعات تفکیک شده با طی کردن فرآیند بازیافت، به مواد اولیه‌ای تبدیل می‌شوند که بار دیگر به چرخه‌ی تولید برگشته و برای تولید محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این کار، از استخراج مواد اولیه‌ی بیشتر جلوگیری شده و به بهبود اوضاع اقتصادی کشور کمک بزرگی می‌شود.

برای مثال کشور آمریکا با رشد صنعت بازیافت و اهمیت دادن به آن توانست خود را از واردات مس بی‌نیاز کند. این کشور با بازیافت ضایعات مسی توانسته نیاز صنایع‌اش به مس را تأمین کرده و به این ترتیب از خرید مس بیشتر بی‌نیاز شود.

پس اهمیت بازیافت و نقش آن در بهبود اوضاع اقتصادی، صرفاً یک شعار نیست و با گسترش صنعت بازیافت می‌توان اقتصاد کشور را متحول کرد.

ضایعات لوازم خانگی

ضایعات لوازم خانگی

حالا که با ارزش‌های فروش لوازم خانگی کهنه و بی‌مصرف آشنا شدیم، خوب است به بررسی برخی از لوازم خانگی اصلی بپردازیم و ببینیم هر کدام از آن‌ها از چه قسمت‌هایی تشکیل شده و ارزش آن‌ها به خاطر چیست. البته عموماً تفکیک لوازم خانگی به بخش‌های مختلف و فروش هر قسمت به صورت جدا، کار به صرفه‌ای نیست، اما به هر حال می‌توانید قسمت‌های تفکیک شده‌ی آن‌ها را هم، مثل موتور کولر یا موتور یخچال و … را در سایت تفکیکان به فروش رسانید. کارشناسان ما در قیمت‌گذاری آن‌ها به شما کمک می‌کنند.

ضایعات کولر:

کولرهای آبی از قسمت‌های اصلی بدنه، پره و فولیش، موتور و پمپ آب تشکیل شده است که هر یک، جنس متفاوتی دارند و بنا به این تفاوت در جنس، قیمت خرید و فروش ضایعات آن‌ها متفاوت است.

البته اگر کولر قدیمی شما نسوخته و کار می‌کند با قیمت مناسب‌تری قابل خرید و فروش است و به راحتی می‌توانید آن را در سایت تفکیکان به فروش رسانید.

بدنه کولر:

این قسمت کولر کاملاً از جنس آهن است و به صورت ضایعات آهن خرید و فروش می‌شود.

پره و فولیش:

پره‌های کولر آبی از جنس آهن و درصد بسیار پایینی آلومینیوم است که به شکل ضایعات آهن خرید و فروش می‌شود. اما فولیش کولر که مسئول انتقال نیروی موتور به پره و به حرکت درآوردن آن است، از جنس آلومیینیوم خشک بوده و قیمت بالاتری دارد.

موتور کولر:

موتور کولر گران قیمت‌ترین بخش ضایعات کولر به حساب می‌آید که می‌توانید به صورت جداگانه هم آن را به فروش رسانید. این بخش به خاطر سیم‌پیچ مسی به کار رفته در آن قیمت بالاتری دارد. آهن و آلومینیوم از دیگر عناصر به کار رفته در ساخت موتور کولر هستند.

به موتور کابل برقی به طول ۱ تا ۲ متر متصل است که به عنوان ضایعات مس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پمپ آب:

آرمیچر به کار رفته در پمپ آب شامل آهن و مس است.

کولر تقریباً مواد بلا استفاده‌ای ندارد و همه بخش‌های آن می‌توانند مورد استفاده قرار گرفته و بازیافت شوند.

ضایعات ماشین لباسشویی:

ماشین لباسشویی دارای قسمت‌های مختلفی است که شامل موارد زیر است:

بدنه‌ی ماشین لباسشویی که از جنس آهن است.

درب ماشین‌های لباسشویی یا به صورت پلاستیک-شیشه یا استیل-شیشه ساخته شده و همگی قابل بازیافت هستند.

برد به کار رفته در ماشین لباسشویی که ضایعات الکترونیکی به حساب می‌آید و می‌توان با استفاده از فرآیند قالکاری، مقداری طلا از آن استخراج کرد. همچنین صفحه‌ای پلاستیکی یا آهنی به زیر بُرد چسبیده که قابل بازیافت است.

موتور ماشین لباسشویی از آهن و مس ساخته شده است و می‌تواند به عنوان ضایعات مس و آهن بازیافت شود.

در ماشین لباسشویی قسمتی سیمانی به کار رفته که قابل بازیافت نیست و جزء مواد دور ریختنی به حساب می‌آید. این قسمت برای محکم نگه داشتن ماشین لباسشویی به کار می‌رود.

ضایعات یخچال:

یخچال‌ها به دو دسته‌ی قدیمی و جدید تقسیم می‌شوند که نوع مواد اولیه‌ی به کار رفته در هر یک کمی متفاوت است.

یخچال‌های قدیمی دارای بدنه‌ی فلزی از جنس آهن هستند. بدنه‌ی داخلی این یخچال‌ها از جنس پلاستیک است. در فریزر یا همان جایخی یخچال قدیمی، آلومینیوم به کار رفته است. جایخی با لوله‌هایی به موتور یخچال وصل شده که این لوله‌های از جنس مس هستند و با توجه به ارزش زیاد ضایعات مس، از ارزش بالایی برخوردار هستند. در آخر هم موتور یخچال است که داخل آن اکثراً از جنس مس بوده و کمی هم آلومینیوم در آن به کار رفته است و ارزش خوبی دارد.

تقریباً همه‌ی قسمت‌های یخچال‌های جدید مثل یخچال‌های قبلی است، فقط در این یخچال‌های به خاطر دیجیتالی شدن برخی عملکردها مثل تنظیم دما، بُرد الکترونیکی به کار رفته که می‌تواند برای استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، برای ساخت درب‌ها و بدنه‌ی این یخچال‌ها ممکن است از استیل استفاده شده باشد؛ چون ضد خش است و زیبایی بیشتری دارد.

ضایعات اجاق گاز:

اجاق گاز هم مثل یخچال، به دو دسته‌ی قدیمی و جدید تقسیم می‌شوند و هر یک ضایعات خاص خود را دارند.

بدنه‌ی اجاق گازهای قدیمی کاملاً از جنس آهن است و ضایعات آهن خوبی به حساب می‌آید. قسمت دیگر این گازها شعله پخش کن است که به دو صورت برنجی یا آهنی موجود هستند. پیچ تنظیم شعله در اجاق گازهای قدیمی از جنس برنج بوده و در اطراف و روی آن کمی استیل هم به کار رفته است.

اجاق گازهای جدید می‌توانند تمام استیل باشند و قیمت بالاتری داشته باشند. شعله پخش کن این گازها اکثراً روکش آهنی یا برنجی داشته از سیمی مسی برای اتصال به برق و ایجاد جرقه در آن‌ها استفاده شده است. در گازهای جدید هم مثل گازهای قدیمی مقدار کمی آلومینیوم برای لبه‌های گاز استفاده شده است.

آمار تولید زباله در جهان و اهمیت تولید زباله

با لوازم خانگی بی‌مصرف چه کنیم به طور خلاصه:

لوازم خانگی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که همگی قابل بازیافت هستند. از آنجا که استفاده‌ی بهینه از محصولات و یا بازیافت آن‌ها در جهان امروز نقش مهمی دارد و باید به آن توجه شود، تحویل لوازم خانگی بی‌مصرف به خریداران ضایعات لوازم خانگی می‌تواند به بهبود اقتصاد، اشتغال‌زایی و محیط زیست کمک کند؛ زیرا بخشی از این لوازم خانگی بی‌مصرف تعمیر شده و بار دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و بخش دیگر آن‌ها که قابل تعمیر نستند به عنوان ضایعات تفکیک شده و بازیافت می‌شوند تا به این ترتیب، بار دیگر وارد چرخه‌ی تولید می‌شوند. به این ترتیب، با فروش ضایعات لوازم خانگی خود می‌توانید علاوه بر کسب درآمد، به اشتغال زایی، محیط زیست و اقتصاد کشور کمک کنید.

سایت تفکیکان امکان ارتباط ساده، امن و بی‌واسطه‌ی شما با خریداران ضایعات را به طور کامل فراهم کرده است. شما با گذاشتن ضایعات خود در سایت تفکیکان می‌توانید ضایعات خود را با استفاده از قیمت کارشناسی پیشنهاد شده توسط کارشناسان این سایت، با بهترین قیمت روز بازار به فروش رسانید و نگران‌عدم آگاهی از قیمت‌ها نباشید.