از گذشته‌های دور استخراج طلا و استفاده از طلا در میان اقوام و تمدن‌های گوناگون رایج بوده است. این عنصر به دلیل درخشندگی، استحکام و خواص شیمیایی منحصر به فردی که دارد، همواره مورد استفاده‌ی پادشاهان و طبقه اشرافی جوامع مختلف بوده است.

از آنجا که داشتن این فلز درخشان و زیبا رؤیای بسیاری از انسان‌ها بوده است، ماجراهای بسیاری در پی استخراج طلا شکل گرفته که شاید فیلم معروف چارلی چاپلین با عنوان «جویندگان طلا» را به یاد داشته باشید که گویای این میل شدید، در بدست آوردن طلا و ثروتمند شدن است.

با توجه به رشد جمعیت، پیشرفت تکنولوژی و توسعه یافتن کشورها، دیگر این ماجراجویی‌ها و به دنبال معادن طلا گشتن برای عموم مردم ممکن نیست؛ چون یا به مجوز نیاز دارد یا اصلا امکان‌پذیر نیست.

به همین دلیل استخراج طلا از قطعات الکترونیکی می‌تواند عنوان جذابی باشد و ما را به یاد ماجراجویی‌های قهرمانانه در کوهستان‌ها و مسیرهای صعب‌العبور دور دست بیندازد.

استخراج طلا از قطعات الکترونیکی کاری کاملاً ممکن و ارزنده

به دلیل همین جذابیت و میل به ماجراجویی و یافتن طلا، شاید اولین سؤالی که به ذهن ما برسد این باشد که آیا استخراج طلا از قطعات الکترونیکی ممکن است؟ یا این فقط حرفی نسنجیده و ناممکن است؟

در جواب به این سؤال باید گفت که این کار کاملاً شدنی است و با توجه به اطلاعاتی که در ادامه در اختیار شما خواهیم گذاشت، خواهید دید که علاوه بر شدنی بودن استخراج طلا از قطعات الکترونیکی، این کار تا چه حد می‌تواند سودآور باشد؛ حتی چندین برابر سودمندتر از گرفتن طلا از سنگ طلا!

در ادامه‌ی مقاله می‌خواهیم با میزان طلای به کار رفته در قطعات الکترونیکی آشنا شویم و علت این کار را درک کنیم؛ به نحوه‌ی استخراج طلا از قطعات الکترونیکی بپردازیم و میزان سودآوری استخراج طلا از قطعات الکترونیکی را بررسی کنیم و ببینیم آیا این کار، برای فرد ما هم می‌تواند سودآور باشد یا بهتر است قطعات الکترونیکی خود را خریداران ضایعات الکترونیکی بفروشیم و به درآمد حاصل از فروش آن اکتفا کنیم. پس با ما همراه باشید.

آیا در ساخت قطعات الکترونیکی طلا به کار رفته است؟

خب واضح است که جواب این سؤال بله است؛ وگرنه نوشتن این مقاله بیهوده بود.

در بسیاری از قطعات الکترونیکی کامپیوتری و همینطور برد اصلی موبایل، طلا به کار رفته است و می‌توان این طلا را از آن‌ها جدا کرد؛ البته باید در نظر داشت استخراج طلا فقط از قطعات الکترونیکی از کار افتاده می‌تواند مقرون به صرفه باشد و این کار هرکسی نیست و نیاز به دانش، مهارت و تجهیزات مناسبی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

استخراج طلا از کدام قطعات الکترونیکی سودمند است؟

در بیشتر قطعات الکترونیکی طلا به کار رفته است که در ادامه به علت آن خواهیم پرداخت. قطعات اصلی که طلای قابل توجهی در آن‌ها به کار رفته است و می‌تواند برای بازیافت کننده‌ی ضایعات الکترونیکی جذاب باشد شامل موارد زیر است:

استخراج طلا از قطعات پردازنده

پردازشگر اصلی کامپویتر یا CPU:

در این قطعه که مغز کامپیوتر به حساب می‌آید و انجام فرآیندهای محاسباتی، منطقی، کنترل، ورودی و خروجی را به عهده دارد طلای به نسبت زیادی به کار رفته است که این طلا را به رنگ طلایی روی پایه‌های سنجاقی آن می‌توانید ببینید.

برد اصلی یا برد مدار چاپی یا Motherboard:

این قطعه همانطور که از اسمش پیدا است، برد اصلی کامپویتر به حساب می‌آید و سایر قطعات الکترونیکی مثل پردازنده‌ی اصلی، حافظه دسترسی اتفاقی (RAM)، حافظه سخت (Hard disk)، پردازنده‌ی گرافیکی و… روی آن سوار می‌شود و سطح روی برد اصلی، لبه‌ی قسمت‌های مختلف و سیم‌های به کار رفته روی آن پوششی از طلا دارند.

حافظه دسترسی اتفاقی (RAM):

این قطعه نوعی حافظه برای کامپیوتر به حساب می‌آید که داده یا کد ماشین را به صورت موقت درونش ذخیره می‌کند. از آنجا که لبه‌های اتصالی این قطعه با طلا پوشیده شده است می‌تواند یک معدن طلای مدرن به حساب بیاید.

بسیاری دیگر از قطعات الکترونیکی مثل مودم‌های داخلی، پردازنده گرافیکی، پردازنده GPU و قطعات جانبی کامپیوتر دارای طلا هستند.

بردهای تلفن همراه

یک منبع اصلی دیگر برای استخراج طلا از قطعات الکترونیکی بردهای گوشی‌های تلفن همراه است که طلای نسبتاً زیادی در آن‌ها به کار رفته است. طلای به کار رفته در بردهای موبایل قابل توجه است و می‌توان از طلایی که در کف برد، پین‌ها و پیچ‌های به کار رفته استفاده کرد.

جالب است بدانید هرچه این قطعات الکترونیکی قدیمی‌تر باشند طلای بیشتری دارند و معدن بهتری برای استخراج طلا هستند.

سیم کارت

در سیم کارت‌ها هم مقدار ناچیزی طلا به کار رفته است که برای استخراج چند گرم طلا از آن‌ها نیاز به بازیافت چند هزار سیم کارت داریم؛ به همین دلیل خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

علت استفاده از طلا در قطعات الکترونیکی چیست؟

از آنجا که جریان و ولتاژ به کار گرفته شده در قطعات الکترونیکی رایانه یا موبایل بسیار پایین است، نیاز به رسانایی قوی دارند تا بتوانند جریان لازم را به خوبی و با ولتاژ کم منتقل کنند. طلا یک رسانای عالی است و به همین دلیل، در اکثر محل‌هایی که قطعات الکترونیکی به هم متصل شده‌اند، از روکش طلا استفاده شده است تا رسانش به خوبی انجام پذیرد.

از طرفی، اگر این قطعات الکترونیکی دچار خوردگی شوند، جریان میان قطعات قطع شده یا با مشکل روبرو می‌شود که این باعث از کار افتادن کل سیستم خواهد شد. طلا علاوه بر اینکه یک رسانای عالی است، بسیار مقاوم است و به سختی دچار خوردگی می‌شود و می‌تواند سال‌های سال به خوبی کار کند.

روش‌های استخراج طلا از قطعات الکترونیکی:

استخراج طلا از قطعات الکترونیکی به دو صورت شیمیایی و حرارتی رایج است. البته در سال‌های گذشته شیوه‌های تازه‌ای برای این کار استفاده می‌شود، با اینحال در ادامه با دو مورد رایج آن آشنا خواهیم شد.

روش شیمیایی استخراج طلا از قطعات الکترونیکی:

استخراج طلا از قطعات الکترونیکی بسیار ارزان تمام می‌شود و به همین دلیل انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد؛ اما باید توجه داشته باشید که لازم است این کار تنها توسط متخصصانی که دانش و تجربه کافی را دارند انجام شود. از طرفی فرآیند استخراج طلا به روش شیمیایی با تولید گازهای سمی بسیاری همراه است و باید در محیطی ایمن که تهویه‌ی مناسبی دارد انجام شود. با توجه به این شرایط، در ادامه با نحوه‌ی استخراج طلا از قطعات الکترونیکی، با استفاده از مواد شیمیایی می‌پردازیم.

بازیافت طلا بوسیله‌ی اسید نیتریک

در این روش ابتدا قطعات فلزی را از فلزات پایه جدا می‌کنند و قطعات الکترونیکی را با اسید نیتریک، اسیدکاری می‌کنند. وقتی فلزات پایه در اسید حل شد، مواد باقی‌مانده را در آب مقطر شستشو می‌دهند. سپس تیزاب درست می‌کنند که از ترکیب اسید هیدروکلریک و اضافه کردن تدریجی اسید نیتریک به دست می‌آید. قطعات اسید کاری شده و شسته شده که حاوی طلا است را داخل تیزاب می‌ریزند تا حل شوند؛ در این حین بهتر است کمی به تیزاب حرارت داده شود.

وقتی مطمئن شدند که همه مواد در تیزاب حل شده است، محلول را با کاغذ مخصوص فیلتر می‌کنند. مواد باقی مانده را با آب می‌شویند تا محلول طلا از مواد اضافی شسته شود.

در این مرحله این محلول را رسوب می‌دهند و طی فرآیندی که از تبخیر اوره یا اسید سولفامیک استفاده می‌شود، پودر طلا بدست می‌آورند که حداقل عیار طلای بدست آمده ۲۲ می‌باشد.

استخراج طلا به روش حرارتی

در روش حرارتی به دلیل استفاده از اسید سولفوریک باید بسیار محتاط بود و از تجهیزات مناسب استفاده کرد تا از اثرات بسیار مضر گازهای سمی حاصل از این فرآیند در امان ماند.

استخراج طلا از قطعات الکترونیکی با حرارت و اسید سولفوریک:

قطعات الکترونیکی در این روش تا دمای ۲۰۰ درجه‌ی سانتی گراد حرارت می‌بینند. پس از آن مواد پلاستیکی به کار رفته در این قطعات جدا شده و آن‌ها را در اسید سولفوریک غوطه‌ور می‌کنند. پس از حدود یک ساعت که قطعات در اسید سولفوریک ماندند، آن‌ها را جدا کرده و تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد به آن‌ها حرارت می‌دهند تا آلومینیوم به کار رفته در این قطعات هم ذوب شده و از آن خارج شود. سپس آن‌ها را ۲ تا ۴ ساعت در محلی خشک و خنک نگه داشته و سپس استیک اسید ۱۰٪ و روغن فلکسون اضافه می‌کنند و برای یک روز در دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد آن‌ها را نگه داری می‌کنند.

پس از آن مقداری هیدروکلریک ۳۵ درصدی به محلول اضافه کرده تا به دمای ۸۰ تا ۹۰ درجه‌ی سانتی گراد برسد و ۴ تا ۶ ساعت آن را همینطور نگه می‌دارید. بعد از این مدت رسوب طلا و نقره در محلول ایجاد می‌شود.

استخراج طلا از قطعات الکترونیکی تا چه اندازه سودآور است؟

آمار نشان می‌دهد اگر قطعات الکترونیکی ضایعاتی را برای استخراج طلا استفاده کنیم، می‌توانیم ۴۰ تا ۸۰ برابر طلایی را بدست بیاوریم که از سنگ معدن می‌توانیم استخراج کنیم.

برای درک بهتر میزان ارزشمندی استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی لازم است بدانید فرآیند استخراج سنگ معدن طلا شامل مراحل شناسایی، انفجار، برداشت، حمل و نقل و استخراج طلا از سنگِ معدن بدست آمده است که فرآیندی به شدت هزینه بر است.

علاوه بر این، معادن طلا پایان‌پذیر هستند و برای استخراج سنگ طلا میزان قابل توجهی به طبیعت آسیب می‌رسد که با بازیافت طلا از قطعات الکترونیکی، می‌توان میزان صدمات وارده به محیط زیست را کاهش داد و با صرف هزینه‌ای بسیار کمتر به طلا رسید.

اما با توجه به شیوه‌هایی که برای استخراج طلا از قطعات الکترونیکی مطرح شد، کاملاً روشن است که بازیافت قطعات الکترونیکی برای رسیدن به طلا کار هرکسی نیست و نیاز به تخصص، مهارت و تجهیزات کافی دارد و بهتر است انجام آن را به متخصصان آن سپرد.

چرا فروش ضایعات الکترونیکی به خریداران این ضایعات مهم است؟

با توجه به ارزشمندی استخراج طلا از قطعات الکترونیکی که در بالا به آن پرداختیم، خوب است بدانید سالانه چیزی حدود ۵۰ تن ضایعات الکترونیکی در جهان تولید می‌شود که تنها حدود ۱۰٪ آن بازیافت می‌شود.

این یعنی ما از منابعی که در اختیار داریم به خوبی استفاده نمی‌کنیم و به محیط زیست صدمه می‌زنیم؛ در حالی که می‌توانیم با فروش ضایعات الکترونیکی به جای دور انداختن آن، علاوه بر کسب درآمد، به رونق صنعت بازیافت ضایعات الکترونیکی کمک کنیم و دوستدار محیط زیست باشیم.

تفکیکان جایی است که می‌توانید انواع ضایعات خود را به فروش رسانید

سایت تفکیکان برای ارتباط دادن بی‌واسطه‌ی خریدار ضایعات به فروشنده ضایعات ایجاد شده که مرجع قابل اعتمادی برای قیمت‌گذاری ضایعات است. سایت تفکیکان بستر مناسبی برای شما فراهم کرده تا بتوانید ضایعات الکترونیکی، ضایعات لوازم خانگی یا هر نوع ضایعاتی که دارید را به راحتی، با منصفانه‌ترین قیمت و در سریع‌ترین زمان ممکن به فروش رسانید.