بازیافت ضایعات یکی از مهم ترین وظیفه های هر انسانی است که باید جدی گرفته شود. همه ی ما خواسته و ناخواسته روزانه زباله های زیادی را تولید و به آغوش گرم طبیعت می سپاریم. شاید شما هم با خود فکر کرده باشید که سرنوشت این همه ضایعات تولید شده چیست و چه بر سر آن ها می آید؟ در این جاست که تاثیر بازیافت ضایعات بر محیط زیست و اهمیت آن پررنگ تر می شود. به همین دلیل می خواهیم از مزایا و تاثیر بازیافت ضایعات بر محیط زیست و زندگی انسان ها و آیندگان دارد، صحبت کنیم.

بازیافت ضایعات چیست؟

پیش از هر چیزی بیایید با مفهوم بازیافت ضایعات آشنا شویم. بازیافت در واقع به معنای استفاده ی مجدد از وسایل و محصولاتی است که یک بار از آن ها استفاده شده و دیگر قابل استفاده نیستند. بازیافت ضایعات تنها به پلاستیک و کاغذ محدود نمی شود و بر خلاف تصور عموم مردم حتی فلزات، چوب و لوازم خانگی هم قابل بازیافت هستند. بازیافت نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می کند؛ بلکه مزیت های دیگری مانند کسب درآمد و صرفه جویی در منابع انرژی نیز دارد. حال که متوجه شدیم ضایعات شامل چه مواردی می شود، بهتر است با تاثیر بازیافت ضایعات بر محیط زیست آشنا شویم.

تاثیر بازیافت ضایعات بر محیط زیست

محیط زیست امانتی است نزد ما و به همین دلیل باید در حفظ آن برای آیندگان کوشا باشیم. بازیافت ضایعات از چندین وجه بر روی طبیعت و محیط زیست اثر می گذارد که در ادامه هر یک از آن ها را بررسی خواهیم کرد.

تاثیر بازیافت ضایعات بر محیط زیست

کاهش مکان های دفن زباله

اولین و مهم ترین تاثیر بازیافت ضایعات بر محیط زیست کاهش مکان های دفن زباله است. همانطور که می دانید در بسیاری از کشورهای دنیا، همانند کشور ما بخش اعظمی از زباله های تولید شده در مکان های مخصوصی دفن می شوند. به این مکان های مخصوص اصطلاحا لندفیل می گویند و یکی از بزرگترین مشکلات امروزه کمبود این لندفیل ها است.

بازیافت ضایعات نه تنها نیاز به این مکان ها را کاهش می دهد؛ بلکه از سوی دیگر دفن کردن این مواد می تواند سبب ایجاد گازهای گلخانه ای شود. گازهای گلخانه ای برای محیط زیست به شدت مضر هستند و اگر عملیات بازیافت انجام شود؛ دیگر نه لندفیل های بیشتر نیاز داریم و نه گاز های گلخانه ای از این طریق تولید می شوند.

کنترل آلودگی های زیست محیطی

همانطور که می دانید انباشت زباله سبب افزایش تولید آلودگی می شود. یکی از شایع ترین این آلودگی ها اجتماع حشرات است و این زباله ها در واقع تبدیل به محیطی برای پرورش هرچه بیشتر این حشرات می شود. با جدی گرفتن فرآیند بازیافت، زباله های کمتری تولید شده و در نتیجه این آلودگی ها نیز به حداقل می رسند.

کاهش مصرف انرژی

برای تولید هر محصولی، نیاز به مصرف انرژی های مختلف داریم و ما نمی توانیم تولید این محصولات را متوقف کنیم؛ زیرا زندگی و رفاه ما به وجود محصولات مختلفی، وابسته است. بنابراین باید راهی را پیدا کنیم که با صرف انرژی کمتر، همان خروجی را برای ما به ارمغان آورد. بازیافت مواد مختلف مانند بازیافت ضایعات پلاستیک، راهی مطمئن برای کاهش مصرف انرژی و سرمایه های ملی است.

البته ضایعات فلزات، شیشه و سایر مواد قابل بازیافت نیز همین مزیت را به همراه دارند. با کاهش مصرف انرژی ها نه تنها به منابع تجدیدناپذیر کمک می شود؛ بلکه گامی بزرگ در راستای صرفه جویی هزینه ها برداشته خواهد شد.

تاثیر بازیافت ضایعات بر محیط زیست

جلوگیری از رها شدن ضایعات در طبیعت

بسیاری از ما دیده ایم که افراد در هنگام گردش، تفریح و یا سایر مواقع، زباله های خود را در دامان طبیعت رها می کنند. برخی از این زباله ها تجزیه می شوند، اما زباله هایی مانند مواد پلاستیکی تا سالیان سال به همان شکل در طبیعت باقی خواهند ماند. اگر این مواد پلاستیکی را بازیافت کنیم نه تنها از آلودگی طبیعت جلوگیری کرده ایم؛ بلکه از آن در راستای مثبت و مفید نیز بهره می گیریم.

صرفه جویی در منابع آبی

همانطور که می دانید برای تولید بسیاری از وسایلی که در طی روز از آن ها استفاده می کنیم، به آب نیاز است. امروزه با بحران کم آبی در کشور مواجه هستیم و یکی از راهکارهای رهایی از این بحران، بازیافت ضایعات است. برای درک بهتر به این مثال توجه کنید:

برای تولید کاغذ و کارتن آب بسیار زیادی مصرف می شود. اگر فرآیند جمع آوری و بازیافت ضایعات کاغذ و کارتن به درستی انجام شود، این محصولات به محصولی کاربردی و قابل استفاده تبدیل می شوند. هزینه و انرژی برای بازیافت یک محصول، بسیار کمتر از تولید مجدد آن است. به همین دلیل برای صرفه جویی در منابع آبی باید تاثیر بازیافت ضایعات بر محیط زیست را جدی بگیریم.

جلوگیری از قطع درختان

به کمک بازیافت موادی مانند کاغذ، می توانید از قطع بی رویه ی درختان جلوگیری کنید. درختان سرمایه های یک کشور هستند؛ زیرا نه تنها اکسیژن تولیدی خود را خالصانه در اختیار ما قرار می دهند؛ بلکه دی اکسید کربن را نیز جذب می کنند. علاوه بر این مورد نبود درختان باعث کاهش حاصل خیزی خاک نیز می شود. به همین دلیل بازیافت ضایعات کاغذ سبب جلوگیری از قطع درختان شده و به حفظ محیط زیست کمک می کند.

جمع بندی از تاثیر بازیافت ضایعات بر محیط زیست

همانطور که در این نوشتار خواندیم، بازیافت یک صنعت مهم به حساب می آید؛ زیرا از جنبه های متعددی به زندگی ما انسان ها و حفظ محیط زیست کمک می کند. هر فرد می تواند به عنوان عضوی تاثیرگذار عمل کند و حتی ضایعات خانگی خود مانند چوب، لوازم خانگی، انواع فلزات، کاغذ و کارتن را از خانه ی خود شروع کند. شما با این کار نه تنها به محیط زیست خود احترام خواهید گذاشت؛ بلکه از موادی که به نظر شما ممکن است زباله ای بیش نباشند، می توانید کسب درآمد کنید.