کاغذهای قهوه‌ای و جعبه‌های مقوایی استحکام و مقاومت بیشتری دارند و طی فرآیندهایی به هم می‌چسبند. از کارتن‌ها برای ذخیره هر چیزی می‌توانید استفاده کنید و آن را برای جابجایی و حمل کالا به کار ببرید. اغلب افراد بعد از استفاده، این جعبه‌ها را به سطل زباله می‌اندازند و با توجه به این که روزانه تعداد زیادی از این کارتن‌ها دور ریخته می‌شوند، باید به بازیافت ضایعات کارتن و ضایعات کاغذ بپردازیم.

در این مقاله می‌خواهیم تمام فرایندهای بازیافت ضایعات کاغذ و کارتن را به طور کامل و گام به گام به شما توضیح دهیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بازیافت ضایعات کارتن و کاغذ به چه صورتی انجام می‌شود؟

فرایند بازیافت یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که کشورهای پیشرفته نیز به آن توجه بسیاری می‌کنند. این کار نه تنها باعث جلوگیری از آلوده شدن هرچه بیشتر کره‌ی زمین می‌شود؛ بلکه با استفاده‌ی مجدد از این مواد بازیافتی، هزینه‌های تولید محصول جدید را کاهش داده و زمینه‌هایی برای کسب درآمد از این طریق را فراهم می‌آورد. در ادامه با نحوه بازیافت کارتن و بازیافت کاغذ آشنا خواهیم شد.

بازیافت ضایعات کارتن و کاغذ به چه صورتی انجام می‌شود؟

جمع کردن ضایعات کارتن و کاغذی

اولین مرحله برای بازیافت جعبه ها، جمع آوری آن‌ها می‌باشد. به همین منظور سازمان‌ها و شرکت‌های به وجود آمدند که این ضایعات را جمع آوری کرده و آن را به صورت محلی ذخیره کنند. این ضایعات پس از اینکه به تعداد بالایی برسند، فشرده شده و به کارخانه‌های تولید کاغذ و مقوا فرستاده می‌شوند. برای جمع آوری کارتن‌های ضایعاتی، منابع مختلفی از جمله فروشگاه ها، سوپرمارکت ها، منازل، پاساژهای فروش لوازم خانگی و شرکت‌ها وجود دارند. بحث بازیافت در کشورهای صنعتی بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد که دولت و یا بعضی از بخش‌های خصوصی، جمع آوری ضایعات کارتن و کاغذ را انجام می‌دهند. برای جمع آوری این ضایعات معمولاً سطل‌های مجزایی وجود دارند که دولت شهروندان را به جدا کردن این زباله‌ها تشویق می‌کند.

فشرده‌سازی کارتن‌ها

کارتن و کاغذ حجم بسیار زیادی را اشغال می‌کنند و باعث می‌شود که جابجایی و انتقال آن‌ها به کارخانه‌ها و واحدهای بازیافت سخت شود؛ بنابراین پس از جمع آوری کارتن‌ها به صورت فله ای، آن‌ها را فشرده‌سازی می‌کنند که این کار به کمک دستگاه پرس کارتن و کاغذ انجام می‌شود.

جداسازی ضایعات کارتن و کاغذ از سایرین

باید وجود ناخالصی در ضایعات را بررسی کنید و آن‌ها را از هرگونه فلز و پلاستیک پاکسازی کنید. ضایعات پلاستیکی و فلزی می‌توانند به بازیافت کارتن و خطوط انجام فرآیند آن آسیب وارد کنند و این عملیات تفکیک‌سازی در کشورهای صنعتی به وسیله آهنرباهای بزرگ و کوچک انجام می‌گیرد. البته بهتر است بدانید که در بسیاری از مناطق و سازمان‌ها این کار به وسیله نیروی انسانی هم صورت می‌گیرد.

عملیات پالپینگ کردن

همانطور که می‌دانید، جعبه‌ها و کارتن‌ها از کاغذ با الیافی گیاهی ساخته شده‌اند که در فرایند ساخت به تفاله توسط خمیر کاری تبدیل می‌شوند. برای اینکه عملیات خمیر کاری اتفاق بیفتد، باید این جعبه‌ها را در آب خیس کنید که این کار در کارخانه‌ها با استفاده از مواد شیمیایی انجام می‌شود. بعد از این مرحله، خمیری که با استفاده از خیس کردن کارتن‌ها به دست می‌آید یا همان شافت کارتن، با خمیری که از مواد تازه ساخته شده است مخلوط و ترکیب می‌شود. این خمیر ساخته شده برای تهیه مجدد کارتن و یا حتی کاغذهای کم کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوهرگیری و فیلتر کردن

خمیری که بعد از انجام عملیات پایپینگ به دست می‌آید، ممکن است دارای اجسام خارجی باشد؛ چراکه این خمیر از مواد بازیافتی و کاغذ تازه به وجود آمده است. برای اینکه بتوانند جوهر و یا مواد خارجی موجود در این خمیر را از بین ببرید و آن را در مواد شیمیایی ضد رنگ می‌اندازند تا رنگ‌هایی که در آن وجود دارد را از بین برده و بعد آنان را از روی نوار نقاله عبور دهند. به این صورت آب اضافی از خمیر گرفته می‌شود و آن را به انواع مختلف کاغذ یا ورق مقوایی تبدیل می‌کند.

مزایای بازیافت ضایعات کارتن و ضایعات کاغذ

مزایای بازیافت ضایعات کارتن و ضایعات کاغذ

یکی از مهمترین مزایای که بازیافت ضایعات کارتن به همراه دارد، این است که از قطع درختان جلوگیری می‌شود؛ زیرا ماده‌ای که برای ترکیب کارتن مقوا و کاغذ استفاده می‌شود، ترکیبات گیاهی و همان درختان هستند که با انجام عملیات بازیافت ضایعات کارتن، این ضایعات به چرخه تولید بازمی گردند و دیگر نیازی به قطع درختان نیست. پس با بازیافت این کارتن‌ها روند از بین رفتن درختان و جنگل‌ها کنترل شده و سود بسیار خوبی به طبیعت می‌رسد.

دومین مزیتی که بازیافت ضایعات کارتن دارد این است که در مصرف آب صرفه جویی می‌شود؛ زیرا خمیر برای اینکه از محصولات تازه به وجود بیاید، نیاز به مقدار زیادی آب دارد اما اگر این خمیر از محصولات بازیافتی تولید شود آب کمتری نیاز دارد؛ بنابراین این موضوع می‌تواند در جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آب کمک کرده و بحران خشکسالی را تا حد زیادی از بین ببرد.

از مزایای دیگر بازیافت کارتنی این مورد می‌باشد که با بازیافت کارتن‌ها میتوان باعث کاهش گاز کربن دی اکسید در سطح کره زمین شد چرا که قطع درختان مهم‌ترین عامل افزایش گاز کربن دی اکسید در کره زمین است و اگر از این روند جلوگیری شود قطعاً گاز co۲ در کره زمین کاهش پیدا می‌کند.

با بازیافت ضایعات کاغذ و ضایعات کارتن می‌توانیم از انباشت و دفن زباله‌ها جلوگیری کنیم و همانطور که می‌دانید بیشترین ضایعاتی که انسان تولید می‌کند، ضایعات کارتنی است و اگر آن‌ها را بازیافت نکند، فضای بسیار بزرگی را اشغال می‌کنند. اگر کارتن‌ها بازیافت شوند، تا حد بسیار زیادی مشکلات مربوط به انباشت زباله از بین می‌رود.

با جمع آوری این ضایعات می‌توانید از تجمع حیوانات موذی و در نتیجه ورود بیماری جلوگیری کنید. هرچه تعداد زباله‌ها در نزدیکی محل زندگی کمتر باشد، حیوانات نیز نقش کمتری در زندگی انسان خواهند داشت؛ بنابراین این بیماری به او انتقال داده نمی‌شود. هزینه مبارزه با آفت‌ها بسیار زیاد است و این مورد باعث کاهش این هزینه‌ها نیز خواهد شد.

کلام آخر در رابطه با بازیافت ضایعات کارتن و ضایعات کاغذ

بازیافت کارتن‌ها بسیار برای محیط زیست مناسب است و می‎تواند درآمد خوبی برای مشتریان پر و پا قرص آن داشته باشد. همانطور که در بالا گفته شد، بازیافت این کارتن می‌تواند برای انسان‌ها به مقدار زیادی مقرون به صرفه باشد و از ایجاد هزینه‌های اضافی و آسیب به محیط زیست جلوگیری کند.

در بسیاری از کشورها، سطل زباله جدا برای ضایعات کاغذ وجود دارد که اگر شهروندان از آن‌ها استفاده کنند، قبض‌های خرید و تشویقی دریافت می‌کنند و یک هزینه جداگانه برای افرادی که این جداسازی را انجام می‌دهند در نظر گرفته شده است. در کشور ما این کار به صورت اصولی انجام نمی‌شود و ممکن است که جمع آوری این کارتن‌ها توسط انسان‌ها و اکیپ‌های میدانی صورت گیرد. اما این فرهنگ روز به روز در حال رشد و پیشرفت است و در کشور ما از سال‌های اخیر روند این کار شروع شده است و ما در تفکیکان نیز سعی داریم قدم بزرگی در این مسیر برداریم.