بازیافت ضایعات یکی از مهم‌ترین صنایعی است که در تمامی کشورهای دنیا از جایگاه خاصی برخوردار است. فواید بازیافت و تاثیر بازیافت بر محیط زیست غیرقابل انکار است، به همین دلیل مجموعه تفکیکان ایجاد شد تا به کمک شهروندان مسئولیت‌پذیر عزیز، بتواند گام بزرگی در راستای پیشرفت کشورمان بردارد. در این نوشتار می‌خواهیم به طور کامل به شما عزیزان توضیح دهیم که تفکیکان چطور کار می‌کند و رسالت این مجموعه چیست. تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

چرا به پلتفرم تفکیکان نیاز داریم؟

اگر بخواهیم به فرآیند بازیافت ضایعات کمک کنیم، باید پلتفرمی در اختیار داشته باشیم که بتوانیم افراد مورد اعتماد را پیدا کرده و ضایعات خود را به فروش برسانیم. این کار نه تنها سبب کمک به محیط زیست می‌شود؛ بلکه افراد می‌توانند از وسایل و ضایعاتی که در دسترس خود دارند، کسب درآمد کنند. در ادامه به بررسی خلاهایی می‌پردازیم که تفکیکان برای مرتفع کردن آن‌ها ایجاد شده است.

آلودگی صوتی تولید شده توسط دوره گردها

همه‌ی ما بارها و بارها صدای دوره گرد‌ها را شنیده‌ایم که اغلب در روزهای تعطیل مخل آسایشمان شده اند. وجود پلتفرمی آنلاین برای خرید و  فروش ضایعات، به کاهش تدریجی این آلودگی صوتی کمک خواهد کرد؛ زیرا دیگر نیازی به فریاد زدن در کوچه و خیابان نیست و تمامی آگهی‌ها به صورت یکپارچه در اختیار خریداران گرامی قرار خواهد گرفت و فروشنده ضایعات نیز می‌تواند به سادگی و در چند دقیقه آگهی خود را ثبت کند.

عدم وجود پلتفرمی جامع برای خرید و فروش ضایعات

همانطور که می‌دانید در ایران هیچ پلفترم جامع و قابل اعتمادی برای خرید و فروش ضایعات وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از افراد نمی‌دانند که باید این وسایل دورریختنی اما در عین حال مفید خود را چگونه به فروش برسانند. در این موقعیت دو حالت رخ می‌دهد: افراد این وسایل را دور می‌ریزند و یا آنقدر صبر می‌کنند تا دوره گردی را پیدا کنند و ضایعات خود را به فروش برسانند.

نبود نرخ مشخص برای خرید و فروش ضایعات

زمانی که شما مرجعی کامل و قابل اعتماد نداشته باشید، در قیمت‌گذاری نیز دچار مشکل خواهید شد؛ زیرا کارشناسی قیمت ضایعات انجام نمی‌شود. بارها و بارها پیش آمده که شما می‌خواهید وسیله‌ای را به افراد دوره گرد بفروشید و نمی‌دانید که ارزش واقعی آن چیست. در این صورت تنها می‌توانید به قیمت پیشنهادی خریدار فکر کنید که این رقم نیز معمولا غیرمنصفانه است.

با توجه به مشکلات و خلاهایی که در این صنعت وجود داشت، در صدد توسعه‌ی مجموعه‌ی تفکیکان برآمدیم تا بتوانیم به اهداف و ماموریت‌های خود جامه عمل بپوشانیم. حال سوال ایجاد می‌شود که ماموریت‌های تفکیکان چیست؟ در ادامه به بررسی این اهداف و ماموریت‌ها می‌پردازیم.

ماموریت‌های تفکیکان

به طور کلی می‌توان اهداف تفکیکان را در دو مورد خلاصه کرد: حفظ محیط زیست و برطرف کردن نیازهای جامعه. اما هر یک از این دو مورد خود شامل مواردی است که در لیست زیر به آن‌ها اشاره کرده ایم.
– ایجاد مرجعی قابل اعتماد و مطمئن
– کاهش تدریجی آلودگی صوتی
– قیمت‌گذاری منصفانه
کمک به حفظ محیط زیست
– کاهش مصرف انرژی برای تولید محصولات جدید

تفکیکان چیست و چطور کار می‌کند؟

تفکیکان چگونه کار می‌کند؟

همانطور که تا به اینجا متوجه شده اید، تفکیکان پلتفرمی جامع و مطمئن برای خرید و فروش ضایعات است که فرآیند مبادلات ضایعات را بسیار ساده‌تر کرده است. در این پلتفرم تنها کافیست که ثبت نام کنید و آگهی خود را به ثبت برسانید. در این مرحله کارشناسان تفکیکان در مسئله‌ی قیمت‌گذاری به شما کمک خواهند کرد. این قیمت‌گذاری کاملا بی‌طرفانه بوده و بر اساس نرخ روز بازار تعیین می‌شود. بعد از ثبت آگهی تنها کافیست کمی صبر کنید تا خریداران محترم با شما تماس بگیرند و در محل ضایعات خود را به فروش برسانید.

اگر شما خریدار ضایعات هستید نیز کافیست اقدام به ثبت نام در پلتفرم تفکیکان کنید و بعد از احراز هویت می‌توانید آگهی‌های منتشر شده را مشاهده کرده و با فروشنده به صورت مستقیم در ارتباط باشید. این احراز هویت به دلیل آن است که از هر گونه مزاحمت‌های احتمالی جلوگیری شده و حریم شخصی کاربران حفظ شود.