برای همه ما پیش آمده که هنگام فروش ضایعات خود بسیار سردرگم شده‌ایم؛ چون نمی‌دانستیم که فلان ضایعات خود را که می‌خواهیم بفروشیم، به چه قیمتی بفروشیم و یا اینکه قیمتی که خریداران سیار ضایعات در سطح شهر یا همان دوره گردها، بابت ضایعات ما پیشنهاد می‌کنند قیمت مناسبی هست یا نه؟ ویا اینکه ضایعات خود را به قیمت مناسبی فروخته‌ایم یا سرمان کلاه گذاشته‌اند؟

این‌ها سوالاتی است که اغلب هنگام فروش ضایعات به ذهن ما خطور می‌کند و ما را آزار می‌دهد. حالا این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم از قیمت ضایعات خود مطمئن باشیم؟ و ضایعات خود را با بالاترین قیمت بفروشیم؟

در ادامه مقاله سعی شده به این سوالات پاسخ دهیم و به سردرگمی‌های موجود در بازار خرید و فروش ضایعات پایان دهیم؛ گرچه با شروع کار وب اپلیکیشن تفکیکان تمامی این مشکلات حل شده و تفکیکان با ایجاد بستری امن و ارائه قیمت منصفانه، به مرجعی معتمد و بی‌طرف در بازار خرید و فروش ضایعات تبدیل شده است که این اتفاق باعث شده همه مشکلات در این زمینه حل شود.

در ادامه می‌خواهیم به بررسی بیشتر سوالات بالا بپردازیم و ببینیم سایت تفکیکان چگونه باعث شده تا شما بتوانید ضایعات خود را در عین حال که به ضرر خریداران نباشد، به بالاترین قیمت به فروش رسانید تا هر دو طرف معامله کاملا راضی و خوشحال باشند.

فروش ضایعات با بالاترین قیمت چگونه ممکن است؟

عوامل و آسیب‌های بسیاری در بازار ضایعات و خرید و فروش اجناس دست دوم و کهنه وجود دارد که باعث شده خرید و فروش ضایعات دچار آسیب‌ها و سختی‌های زیادی شود و هر دو طرف معامله از این بابت ضرر کنند که در ادامه به بررسی و تحلیل علمی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کالای دست دوم، بلا استفاده و ضایعاتی قیمت مشخصی ندارد:

یکی از اصلی‌ترین عواملی که قیمت‌گذاری بر روی ضایعات و کالاهای دور ریختنی سخت است، این است که ضایعات و اجناس دور ریختنی مثل کالاهای نو و دست اول، قیمت ذاتی و تعیین شده‌ای ندارند و به همین دلیل، هم خریدار و هم فروشنده سعی دارند تا جای ممکن از این قضیه استفاده کند.

البته این اتفاق مختص بازار ضایعات نیست و مش‌توان گفت از خصایص انسانی است که همواره انسان‌ها به دنبال سود بیشتری هستند.

اما این منفعت طلبی و بعضاً سوء استفاده‌گری در بازار ضایعات که قیمت‌ها مشخص نیستند، بسیار بیشتر به چشم می‌خورد و این امر باعث شده تا اولاً، افراد سود جو بیشتر بتوانند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند و دوماً، حتی اگر فروشنده ضایعات، توانست ضایعات خود را با قیمت مناسبی بفروشد بازهم ناراحت باشد و حس کند دارایی‌اش را با قیمت پایین و مفت فروخته است؛ از این رو هیچوقت خیالش راحت نخواهد بود.

صاحبان ضایعات نسبت به قیمت ضایعات آگاه نیستند:

از آنجا که فروش ضایعات و اجناس دور ریختنی اتفاق معمول و تکرارپذیری نسیت؛ لذا از قیمت به روز آن آگاهی نداریم و نمی‌دانیم قیمت فلان ضایعات، مثلا ضایعات مس یا ضایعات کاغذ و کارتن، در حال حاضر چه قیمتی دارد و از این رو همواره نسبت به قیمت‌ها دچار شک و تردید هستیم.

از طرفی به خاطر آگاه نبودن از قیمت روز بازار ضایعات و اینکه ضایعات ذاتاً قیمت مشخصی ندارند، ذهنیت عمومی مردم نسبت به قشر زحمت کش خریدار ضایعات، منفی شده و همواره با دیده‌ی بدگمانی با آن‌ها وارد معامله می‌شوند که این هم می‌تواند به ناخوشایند بودن معاملات ضایعاتی بیفزاید که در ادامه می‌خواهیم کمی به بررسی دلایلی که دوره گردها و خریداران سیار ضایعات، لازم است با قیمتی بسیار پایین ضایعات را خریداری کنند و کار دیگری از دست‌شان بر نمی‌آید بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

آسیب‌شناسی روش کار خریداران ضایعات:

خریداران ضایعاتی که در سطح شهر می‌چرخند و با آن صدای بلند و آزار دهنده‌ی بلندگوهای‌شان به دنبال خرید ضایعات منازل هستند، به دلیل صرف زمان زیاد، مصرف بالای سوخت، پیدا نشدن ضایعات به اندازه‌ی کافی و استهلاک بالای وسایل نقلیه لازم دارند تا ضایعات را از فروشندگان ضایعات، با پایین‌ترین قیمت ممکن بخرند و این باعث می‌شود همواره چانه‌زنی‌ها و بحث و جدل‌ها بر سر قیمت بسیار زیاد باشد و این اختلافات به راحتی حل نشود یا حتی معامله سر نگیرد و تنها وقت و انرژی دو طرف هدر رود.

از طرفی این خریداران ضایعات لازم است تا ضایعات جمع‌آوری شده از سطح شهر را به مناطق پایین شهر و یا خارج از شهر حمل کنند که بسیار پر هزینه است و اگر به میزان کافی بار ضایعاتی نداشته باشند، این کار برای‌شان به هیچ وجه مقرون و به‌صرفه نخواهد بود و به همین دلیل باز هم نیاز دارند تا جای ممکن ضایعات را با قیمت بسیار پایین خریداری کنند.

چگونه ضایعات خود را به بالاترین قیمت بفروشیم

راه حلی که سایت تفکیکان برای فروشنده و خریدار ضایعات مهیا کرده است:

از آنجا که سایت تفکیکان به این مسائل آگاه است و طی تحقیقات گسترده برای حل مسائل خرید و فروش ضایعات وارد عمل شده است، خوب می‌داند مشکلات اصلی این بازار چیست که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نبود مرجع معتمد برای قیمت گذاری:

همانطور که گفته شد به دلیل نبود مرجعی معتمد برای قیمت‌گذاری ضایعات در ایران تا پیش از شروع کار وب اپلیکیشن تفکیکان، همواره هر دو طرف معامله‌ی خرید و فروش ضایعات اختلاف نظر زیادی داشتند و فروشنده ضایعات، حتی اگر با قیمت مناسبی ضایعات خود را می‌فروخت، باز هم خیالش راحت نبود؛ چون از قیمت به روز ضایعات خبری نداشت.

از این رو سایت تفکیکان با استفاده از تیمی متخصص در امر کارشناسی قیمت ضایعات و پیشنهاد منصفانه‌ترین قیمت به روز به فروشنده، باعث شده تا فروشندگان ضایعات بتوانند از قیمت ضایعات خود آگاه باشند و از این رو بتوانند ضایعات خود را با بالاترین قیمت روز به فروش رسانند که قیمتی منصفانه و کارشناسی شده توسط مرجعی بی‌طرف است.

بالا رفتن توان خرید خریداران و بهینه شدن کار آن‌ها

خریداران ضایعات از این پس می‌توانند بدون نیاز به راه افتادن در خیابان‌ها و مصرف زمان و سوخت اضافی، به جمع آوری ضایعات از سطح شهر اقدام کنند؛ یعنی با این کار می‌توانند با صرف زمان، سوخت و استهلاک کمتر که حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد در هزینه‌های آن‌ها کاهش ایجاد می‌کند، ضایعات بیشتری از سطح شهر جمع‌آوری کنند.

این اتفاق سود دیگری هم دارد و آن کاهش آلودگی صوتی در سطح شهرها است؛ چون به تدریج وانت‌های دوره گرد کمتری در سطح شهر به دنبال ضایعات می‌گردند و با بلندگو صداهای گوش‌خراش تولید می‌کنند.

به این ترتیب به خاطر کاهش زیاد هزینه‌های‌شان، خرید ضایعات با قیمت بالاتر برای‌شان به صرفه خواهد بود که این باعث خواهد شد تا اختلاف قیمت میان خریدار و فروشنده کاهش یابد و طبیعتا فروشنده بتواند با قیمت بالاتری ضایعات خود را به خریدار ضایعات بفروشد.