تا پیش از شروع کار وب اپلیکیشن تفکیکان، مردم و صاحبان اقلام بلا استفاده، دور ریختنی و ضایعات، مرجع قابل اعتمادی نمیشناختند تا برای فروش ضایعات خود به آن مراجعه کنند تا بتوانند با خیال راحت ضایعات خود را به فروش رسانند و برای فروش ضایعات خود مجبور بودند آن‌ها را به دوره‌گردهای ضایعاتی که در زمان‌های نامشخص سر و کله‌شان پیدا می‌شود، بفروشند و به این خاطر دچار زحمت‌های فراوانی شوند؛ چون نه نسبت به قیمت ضایعات و ارزش آن آگاهی کافی داشتند و چون آن‌ها را نمی‌شناختند نمی‌توانستند به این خریداران دوره گرد اعتماد کنند؛ نداشتن باسکول و ابزار مناسب و دقیق برای وزن کردن ضایعاتی که نیاز به وزن شدن دارند هم مزید بر علت می‌شد که همواره شک و تردید نسبت به قیمت ضایعات در ذهن فروشنده باقی بماند.

از طرفی به دلیل اینکه ضایعات به صورت ذاتی ارزش و قیمت مشخصی ندارند و نمی‌توان آن‌ها را مثل سایر کالاها ارزش‌گذاری کرد، همواره این معاملات به صورت توافقی صورت می‌گیرد و به این دلیل همواره در آن اختلاف نظر بر سر قیمت بسیار زیاد است.

به همین دلیل وجود مرجعی معتمد که بتواند قیمتی کارشناسی و منصفانه برای ضایعات تعیین کند، تا این اختلاف قیمت پیشنهادی از طرف خریدار ضایعات و فروشنده ضایعات کم شود، لازم و ضروری است تا در وقت و انرژی هر دو طرف به میزان قابل توجهی صرفه جویی شود.

بخشی از خدمات وب اپلیکیشن تفکیکان:

بر اساس این دو دلیل اصلی، یعنی ایجاد مرجعی قابل اعتماد و کاهش دادن اختلاف بر سر قیمت، وب اپلیکیشن تفکیکان بستری مناسب، امن و آسان را ایجاد کرد تا به حل این دو مشکل کمک کند تا بدین ترتیب هر کسی که کالای بلا اسفاده و دور ریختنی دارد بتواند با خیال راحت و در سریعترین زمان ممکن آن را بفروشد و نگران قیمت آن نباشد؛ زیرا کارشناسان سایت تفکیکان همه ضایعات را کارشناسی کرده و قیمتی منصفانه برای آن‌ها پیشنهاد می‌کنند تا فروشنده ضایعات از بابت قیمت خیالش راحت باشد و اختلاف نظر بر سر قیمت ضایعات را کاهش داده و سرعت خرید و فروش را تا حد قابل توجهی بالا ببرد که این‌ موارد تنها بخشی از خدمات ارزشمندی است که وب اپلیکیشن تفکیکان در اختیار مردم و صاحبان ضایعات قرار داده است.

به این ترتیب سایت تفکیکان با ایجاد مرجعی معتمد در بخش ضایعات که بیش از سه سال از شروع کارش می‌گذرد، خرید و فروش ضایعات را آسان، منصفانه و امن کرده است که در ادامه می‌خواهیم بیشتر به نحوه شکل‌گیری و شروع کار سایت تفکیکان بپردازیم.

تفکیکان کارش را چگونه آغاز کرد؟

اپلیکیشن تفکیکان در پاییز سال 97 شروع به کار کرد. شروع کار این استارتاپ در ابتدا به این شکل بود که از طریق اپلیکیشن تفکیکان، به خانه‌ها این امکان را داده بود تا بتوانند زباله‌های خشک خود را جمع کنند و از طریق اپلیکشن درخواست فروش دهند و به این طریق ماشین‌های جمع‌آوری تفکیکان به درب این منازل رفته و این زباله‌های خشک را بر اساس وزنی که داشتند از آن‌ها می‌خریدند.

اما به دلیل نبود نمونه خارجی موفق، هزینه‌های اجرایی بالا و شیوع ویروس کرونا، این استارتاپ متوقف شد.

اما این پایان کار تفکیکان نبود.

مؤسسان تفکیکان با دانش تجربی و سابقه میدانی که در حوزه ضایعات داشتند به این شناخت رسیده بودند که بازیگر نوآوری که راه حل‌هایی نوآورانه برای حل مسائل و رفع نیاز‌های عمومی حوزه ضایعات داشته باشد، در کشور نیست و آن‌ها می‌توانند به روشی دیگر در این میدان شروع به فعالیتی کارآمد و سازنده کنند.

همین باعث شد تا مسیر آن‌ها به سمت ایجاد وب اپلیکیشن تفکیکان که در پاییز 1400 به صورت آزمایشی شروع به کار کرد برود.

تفکیکان ارتباط بی‌واسطه خریدار و فروشنده ضایعات

وب اپلیکیشن تفکیکان رابط میان خریدار و فروشنده ضایعات:

مؤسسان تفکیکان با آگاهی از خلاءهای موجود در بازار ضایعات، شروع به تحقیقات میدانی در تابستان 1400 کردند تا نیازهای جدید بازار خرید و فروش ضایعات و مدیریت پسماند را به طور دقیق و همه‌جانبه‌ای پیدا کنند و بر این اساس کسب و کاری خلاقانه را راه اندازی کنند که بتواند پاسخگوی نیازهای روز بازار باشد.

از این رو پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های چند ماهه، به این نتیجه رسیدند که اپلیکیشنی که بتواند به عنوان مرجعی معتمد، فروشنده و خریدار ضایعات را به هم ارتباط دهد می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای بازار باشد.

در همین راستا تیم تفکیکان شروع به کار کرد تا توانست در پاییز 1400 نسخه آزمایشی سایت تفکیکان را راه اندازی کند.

چندی پس از راه اندازی آزمایشی و پس از رفع ایرادها و بهبود بخشیدن به سایت، در اسفند 1400 نسخه یک وب اپلیکیشن تفکیکان شروع به کار کرد.

روش بازاریابی و معرفی خدمات وب اپلیکیشن تفکیکان به چه صورت است؟

در حال حاضر تیم تفکیکان در کارخانه نوآوری های‌وی فعالیت خود را ادامه می‌دهد و از چند طریق به بازاریابی و گسترش و معرفی خدمات خود مشغول است که شامل 3 بخش زیر است:

شبکه‌های اجتماعی یا سوشال مدیا: که شاملفعالیت در توییتر، لینک‌دین و اینستاگرام می‌باشد.

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ: که شامل فعالیت در بخش مقله و بلاگ، سئو و گوگل ادوردز می‌باشد.

تبلیغ آفلاین: که شامل تراکت، بنر و تابلوی تبلیغاتی می‌باشد.

آیا استارتاپ تفکیکان می‌تواند کارآمد و ارزش‌آفرین باشد؟

شرکت تفکیکان در خرداد 1399 از طرف معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شرکت خلاق به رسمیت شناخته شد که نشان از خلاقانه بودن فعالیت‌های این شرکت دارد. این شرکت قصد دارد در سال پیش رو مجوز رسمی شرکت دانش بنیان را از این معاونت دریافت کند.

 

شرکت تفکیکان که از جمله استارتاپ‌هایی است که پتانسیل بسیار بالایی برای موفقیت دارد در نیمه دوم سال 1400 در مسابقه تلویزیونی صفر و یک که شب‌های سه‌شنبه از شبکه 2 سیما پخش می‌شود شرکت کرد و از میان 150 استارتاپ شرکت کننده در این برنامه، جزء 5 تیم برتر شناخته شد که این یعنی این استارتاپ، پتانسیل‌ و توانمندی بسیار بالایی در ارائه خدماتش دارد. این پتانسیل و توانمندی که مورد توجه تیم داوری این مسابقه هم قرار گرفت، به واسطه شناخت خوبی که تیم تفکیکان از بازار ضایعات کشور دارد به دست آمده و به این دلیل این تیم توانسته نسبت به مسائل و خلاءهای موجود در بازار ضایعات، راهکارهای خلاقانه‌ای ارائه دهد.