بازار خرید و فروش ضایعات در ایران کاملاً به هم ریخته است و هیچ نظارتی روی کار فعالان این حوزه نیست. این آشفتگی بازار ضایعات باعث به وجود آمدن دلال بازی در بازار ضایعات شده که به نفع هیچکس جز دلالان سود جو نیست. البته این اتفاقی نادر در کشور نیست و بسیاری از بخش‌های اقتصادی از نبود نظارت و حضور مرجعی معتمد رنج می‌برند.

سر و سامان بخشیدن به بازار ضایعات چه منافعی دارد؟

بخش اصلی خرید و فروش ضایعات در بازار ضایعات کشور، به دست خریداران سیار اتفاق میفتد و حالت دلال بازی پیدا کرده است. این نبود نظارت و مرجعی معتمد در حوزه‌ی ضایعات کشور باعث شده، مشکلات فراوانی برای خریدار اصلی ضایعات و فروشنده‌ی ضایعات به وجود بیاید.

این در حالی است که صنعت بازیافت یکی از صنایع اصلی برای توسعه‌ی پایدار هر کشور به حساب می‌آید و با سر و سامان گرفتن این صنعت، می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی و برطرف شدن بسیاری از مشکلات در بخش اشتغال کشور باشیم.

ارزش این صنعت به حدی است که کشوری مثل آمریکا با توجه و سر و سامان بخشیدن به بازیافت ضایعات مس توانست، نیاز کشورش به مس اولیه‌ی مورد نیاز صنایع‌اش را تأمین کند و به این ترتیب از واردات مس بی‌نیاز شود.

مثال دیگر استفاده از بازار ضایعات، کشور چین است. این کشور با درک اهمیت استفاده از بازار ضایعات و منافع آن، 30 سال است به وارد کننده‌ی ضایعات تبدیل شده است. سود استفاده از ضایعات و بازار ضایعات به قدری است که این کشور نه تنها از ضایعات خود استفاده می‌کند، بلکه از سایر کشورها هم ضایعات می‌خرد و به بازیافت آن می‌پردازد. این کشور با واردات ضایعاتی مثل ضایعات الکترونیکی توانسته سالانه چیزی حدود 20 تن طلا تولید کند که برابر است با 10% استخراج طلا در کشور آمریکا.

این نمونه‌ها نشان می‌دهند که سر و سامان بخشیدن به بازار ضایعات که شامل مواردی از قبیل نظارت بر بازار ضایعات، ایجاد مرجعی معتبر و قابل اعتماد در این حوزه و حذف دلال بازی در بازار ضایعات می‌شود، تا چه حد می‌تواند به نفع کشور تمام شود.

مشکلاتی که باعث ایجاد مشکلات در بازار ضایعات می‌شوند.

ضایعات قیمت مشخصی ندارند و این یکی از اصلی‌ترین مشکلات بازار ضایعات است. قیمت کالای ضایعاتی بر خلاف کالای دسته اول، به راحتی مشخص نمی‌شود و شما نمی‌توانید با یک جستجوی ساده در گوگل قیمت آن را بدست بیاورید. به همین دلیل بیشتر خرید و فروش در بازار ضایعات به صورت توافقی صورت می‌گیرد و این باعث می‌شود بستری گل‌آلود در بازار ضایعات شکل بگیرد که هر کسی بتواند از آن سوء استفاده کند.

در این میان دلال بازی آسیب زیادی به صنعت بازیافت می‌زند و وجود بستری مناسب که فروشنده‌ی ضایعات را به خریدار ضایعات متصل کند، می‌تواند کمک فراوانی برای بهبود اوضاع ضایعات و صنعت بازیافت کشور کند.

سایت تفکیکان پس از انجام تحقیقات کافی این نیاز بازار را تشخیص داد در صدد رفع آن بر آمد. شما می‌توانید با مطاله‌ی مقاله‌ی تفکیکان چیست و چطور کار می‌کند به خوبی با نحوه‌ی فعالیت این مرجع معتبر بازار ضایعات آشنا شوید. البته در انتهای همین مقاله کمی به آن خواهیم پرداخت.

عدم نظارت در بازار ضایعات و گسترش دلال بازی و سوء استفاده در بازار ضایعات

وقتی نظارتی روی نحوه‌ی خرید و فروش ضایعات نباشد، طبیعی است که خیلی‌ها بخواهند از این آب گل‌آلود سوء استفاده کنند و از آن سود بیشتری ببرند. این کار باعث شده بسیاری از افرادی که به دور از هرگونه سوء استفاده، به فعالیت در این حوزه مشغول‌اند هم آسیب ببینند و مردم ذهنیت بدی نسبت به آن‌ها داشته باشند. این نبود نظارت در بازار ضایعات باعث ایجاد دلال بازی در این بازار شده که لطمه‌ی زیادی به صنعت بازیافت می‌زند.

یکی دیگر از آسیب‌های عدم نظارت در بازار ضایعات، بروز رفتارهای غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی در این بازار است. این عدم نظارت باعث می‌شود، گاهی برخورد خریداران با فروشندگان ضایعات، برخوردی شایسته نباشد و حتی منجر به کلاه برداری شود. عدم وجود نظارت باعث می‌شود، این رفتارها اصلاح نشوند و همچنان شاهد برخوردهای ناشایست و رفتارهای غیر اخلاقی برخی از فعالین این حوزه باشیم که به همه‌ی فعالین این حوزه آسیب می‌رساند.

آسیب‌های ناشی از نبود مرجعی قابل اعتماد در بازار ضایعات:

وقتی مرجعی قابل اعتماد در کار نباشد، فروشنده‌ی ضایعات سردرگم می‌شود و نمی‌داند کجا می‌تواند ضایعات خود را به سادگی و با خیال راحت به فروش رساند. نبود این مرجع باعث می‌شود، دلال بازی در بازار ضایعات گسترش یابد و به این ترتیب، هر کس بخواهد تا آنجا که می‌تواند از این بستر ناامن سود ببرد. این اتفاق غالباً به ضرر فروشنده‌ی ضایعات تمام می‌شود، زیرا از قیمت ضایعات آگاهی ندارد و به راحتی می‌تواند در این معاملات ضرر کند.

حل مشکلات بازار ضایعات با تفکیکان:

تفکیان با شناسایی مشکلات بازار ضایعات و به کارگیری متخصصان حوزه‌ی ضایعات و تلفیق آن با دانش روز کسب و کار، اقدام به رفع آن‌ها کرده است.

تفکیکان مرجعی قابل اعتماد

تفکیکان که مرجعی بی‌طرف و قابل اعتماد در بازار خرید و فروش ضایعات به حساب می‌آید، با به کارگیری متخصصان حوزه‌ی ضایعات، انواع خدمات لازم در این حوزه را در اختیار فروشندگان و خریداران ضایعات قرار می‌دهد تا این معاملات در بستری شفاف و امن اتفاق بیفتد.

کارشناسی قیمت توسط کارشناسان متخصص بازار ضایعات

این سایت با انجام کارشناسی قیمت روی ضایعات علاوه بر حل مشکل قیمت ضایعات، به بسیاری از سختی‌های ناشی از اختلاف قیمت میان خریدار و فروشنده پایان داده است. سایت تفکیکان تواسته با انجام کارشناسی قیمت ضایعات، دست سوء استفاده کننده‌های بازار ضایعات را کوتاه کند و به این ترتیب، بستری امن برای فروشنده‌ی ضایعات ایجاد کند.

نظارت بر خرید و فروش ضایعات توسط تیم تفکیکان

علاوه بر کارشناسی قیمت، سایت تفکیکان با آگاهی از مشکلاتی که عدم نظارت به وجود آورده، به رفع این مشکل هم پرداخته است. این سایت با احراز هویت تمام کسانی که به عنوان خریدار در این سایت ثبت نام می‌کنند، امنیت خرید و فروش ضایعات در این سایت را تضمین کرده است.

البته این تنها خدمت این سایت در بخش نظارت نیست. این سایت با نظارت بر طرز کار و شیوه‌ی برخورد خریداران باعث شده رفتار حرفه‌ای و به دور از هرگونه بداخلاقی‌ روز به روز افزایش یابد. اگر خریداری رفتار ناشایستی انجام دهد، طی 3 مرحله‌‌ با اخطار اولیه، غیر فعال شدن موقت و غیر فعال شدن دائم روبرو می‌شود؛ اینگونه خریداران غیر حرفه‌ای از فعالیت در سایت تفکیکان حذف می‌شوند و فقط خریداران حرفه‌ای باقی می‌مانند.

حذف واسطه در بازار ضایعات

تفکیکان حل مشکل دلال بازی و بهبود بازار ضایعات کشور

سایت تفکیکان که با به کارگیری متخصصان حوزه‌ی بازیافت شروع به فعالیت کرده‌ است، با ایجاد بستری مناسب توانسته تمامی مشکلات مطرح شده را حل کند و کمک کند، بازار ضایعات کشور سر و سامان بگیرد. این سایت با ایجاد بستری امن کمک می‌کند، خرید و فروش ضایعات به سرعت و با خیال راحت انجام شود که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

حذف دلال بازی و ارتباط بی‌واسطه‌ی خریدار و فروشنده‌ی ضایعات

تفکیکان با ایجاد بستری مناسب برای ارتباط بی‌واسطه‌ی خریدار و فروشنده‌ی ضایعات، به طور کامل می‌تواند مسئله‌ی دلال بازی در بازار ضایعات را حل کند. فروشنده‌ی ضایعات از طریق این سایت می‌تواند کالای خود را برای فروش قرار داده و مستقیماً با خریداران ضایعات در ارتباط باشد. به این ترتیب، خریدارن ضایعات حقیقی با ثبت نام در این سایت، می‌توانند بدون حضور دلالان بازار ضایعات، اقدام به خرید ضایعات مورد نیاز خود کنند. این اتفاق منافع بسیاری دارد که یکی از آن‌ها سود هر دو طرف خریدار و فروشنده‌ی ضایعات است؛ زیرا هم فروشنده می‌تواند ضایعات را با قیمت مناسب‌تری بفروشد و گرفتار سودجویانی نمی‌شود که می‌خواهند ضایعات را با پایین‌ترین قیمت ممکن بخرند، هم خریدار اصلی می‌تواند ضایعات را با قیمت مناسب‌تری خریداری کند و گرفتار افزایش قیمت به واسطه‌ی دلال بازی در بازار ضایعات نشود.

به این ترتیب، با خرید و فروش ضایعات در سایت تفکیکان همه سود می‌کنند و بازار ضایعات سر و سامان لازم را پیدا می‌کند.