آن دسته از ضایعاتی که بازیافت آن می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد و محیط زیست کند ضایعات فلزی است. جالب است بدانید اصلی‌ترین منبع تأمین ضایعات فلزی مثل ضایعات آهن یا ضایعات آلومینیوم، خودروهای اسقاطی و قطعات مختلف ضایعاتی در خودرو است.

این خودروها و قطعات ضایعاتی خودرو که به خاطر فرسودگی یا تصادفات، دیگر قابل استفاده نیستند، راهیِ گاراژ خودروهای اسقاطی می‌شوند تا بار دیگر از اجزای آن استفاده شود.

این گاراژداران، خودروهای اسقاطی را از صاحبان آن‌ها با قیمتی توافقی خریداری می‌کنند و به گاراژهای خود که در عموماً در اطراف شهرهای بزرگ هستند منتقل می‌کنند. برخی از گاراژهای خودروهای اسقاطی در تهران در منطقه استوک خاوران و فدائیان اسلام قرار دارد.

شیوه‌ی درآمدی گاراژداران خودروهای اسقاطی از ضایعات خودرو

این گاراژداران پس از خرید خودروهای اسقاطی، به تفکیک و جداسازی ضایعات خودرو می‌پردازند و هر قطعه را پس از جداسازی و تفکیک، به قیمت مشخصی که بر اساس جنس، وزن و کارآمدی آن تعیین می‌شود به فروش می‌رسانند.

این کار به عنوان خدمات گاراژها به حساب می‌آید و از این طریق می‌توانند ماشین اسقاطی را به ضایعات فلزی و غیر فلزی متعددی تبدیل کرده و با قیمتی بالاتر به فروش رسانند.

خودرو شامل قطعات زیادی است که این گاراژداران می‌توانند هر یک را به صورت جداگانه به فروش رسانند. بیشتر ضایعات خودرو را ضایعات فلزی تشکیل می‌دهند و بخش‌های کوچکی از آن مثل لاستیک یا طلق چراغ ماشین به عنوان ضایعات پلاستیکی یا ضایعات نفتی به فروش می‌رسند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

انواع ضایعات موجود در خودرو

ضایعات خودرو را معمولاً با نام داغی می‌شناسند و علاوه بر خودروهای اسقاطی، وقتی قطعه‌ای از ماشین خراب شود و نیاز به تعویض داشته باشد، به داغی ماشین تبدیل شده است و خریداران ضایعات فلزی حاضراند بابت آن پول خوبی دهند. در انتهای این مقاله فروش ضایعات خودرو یا قطعه داغی خودروی خود پس از تعویض داغی می‌پردازیم؛ اما بیایید با انواع ضایعات خودرو بیشتر آشنا شویم:

بدنه خودرو:

بدنه‌ی خودرو که بیشترین ضایعات آهن خودرو اسقاطی را به خود اختصاص می‌دهد از جنس ورق آهنی ویژه است و بازیافت آن کاملاً امکان‌پذیر است.

شاسی ماشین:

شاسی ماشین به بخشی از خودرو گفته می‌شود که بدنه‌ی خودرو روی آن سوار می‌شود و به عبارتی میان بدنه و چرخ‌ها قرار دارد. داغی شاسی ماشین هم از جنس آهن است و ضایعات آهن به حساب می‌آید.

چرخ:

چرخ ماشین شامل سه قسمت رینگ، لاستیک و صفحه دیسک است.

رینگ چرخ، بدنه‌ی فلزی چرخ به حساب می‌آید. نیروی موتور از طریق دیفرانسیل وارد آن شده و به واسطه‌ی لاستیک، به راحتی روی زمین شروع به حرکت می‌کند. جنس رینگ چرخ آلومینیوم خشک است و به عنوان ضایعات آلومینیوم خرید و فروش می‌شود و قیمت بالاتری از ضایعات آهن دارد.

لاستیک ضایعاتی

لاستیک خودرو یکی از معدود ضایعات غیر فلزی خودرو است. گرچه داخل لاستیک هم مفتول‌های آهنی به کار رفته که هنگام اسقاط شدن لاستیک، از لاستیک جدا شده و به عنوان ضایعات آهن به فروش می‌رسد. خود لاستیک هم قابل بازیافت است و با بازیافت آن گرانول که ماده‌ی اولیه‌ی تولیدات نفتی و پلاستیکی است تهیه می‌شود. این امر می‌تواند کمک قابل توجهی به حفظ محیط زیست و اقتصاد کند؛ زیرا علاوه بر کاهش حفاری و استخراج نفت که صدمات زیادی به محیط زیست می‌زند، باعث می‌شود هزینه‌ی اولیه‌ی استخراج و انتقال نفت به کارخانه‌های تولید گرانول و مواد پلاستیکی و نفتی، به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

صفحه دیسک خودرو که وظیفه‌ی کنترل نیروی وارد شده به چرخ‌ها را به عهده دارد، از جنس چدن است و می‌توانید آن را به خریداران ضایعات خودرو بفروشید.

موتور خودرو:

موتور خودرو که قسمت اصلی خودرو به حساب می‌آید شامل قسمت‌های اصلی سیلندر، سر سیلندر و گیربکس است.

گیربکس که نیرو را از موتور به دیفرانسیل منتقل می‌کند، از دوقسمت کلی پوسته و اجزای داخلی که شامل چرخ‌دنده‌های مختلفی است، تشکیل شده است.

پوسته‌ی گیربکس از جنس چدن و ضایعات آن ضایعات چدن است. شافت یا اجزای داخلی آن از جنس آلومینیم و ضایعات آن ضایعات آلومینیوم به حساب می‌آید.

سیلندر خودرو از جنس آلومینیوم و سر سیلندر و پیستون از جنس آهن هستند.

موتور ضایعاتی خودرو

دیفرانسیل خودرو:

دیفرانسیل نیرویی که از موتور به وسیله‌ی گیربکس واردش شده را به چرخ‌ها وارد می‌کند و به این ترتیب، نیروی موتور وارد چرخ‌ها شده و ماشین حرکت می‌کند. جنس دیفرانسیل از آهن است و به عنوان ضایعات آهن خودرو خرید و فروش می‌شود.

کمک فنر:

کمک فنر خودرو از جنس آهن است و می‌توانید آن را به عنوان ضایعات فلزی به خریداران ضایعات آهن، با قیمتی مناسب به فروش رسانید که با توجه به قیمت روز تعیین می‌شود. کارشناسان سایت تفکیکان با انجام کارشناسی قیمت روی ضایعاتی که روی این سایت برای فروش قرار داده‌اید، قیمت روز کارشناسی آن را به شما پیشنهاد می‌کنند و شما می‌توانید بدون اطلاع از قیمت ضایعات، به سادگی ضایعات خود را با مناسب‌ترین قیمت روز بازار به فروش رسانید.

سیم و کابل خودرو:

ارتباط اجزای الکتریکی و الکترونیکی داخل خودرو به وسیله‌ی سیم و کابل‌هایی انجام می‌شود که از جنس مس هستند. از آنجا که انتقال اطلاعات در اجزای الکترونیکی و الکتریکی ماشین با جریان و ولتاژ پایین اتفاق میفتد، لازم است رسانایی خوب این کار را انجام دهد. به همین دلیل از سیم و کابل آلومینیومی در موتور ماشین استفاده نمی‌شود. به این ترتیب ضایعات سیم و کابل خودرو ضایعات مسی به حساب می‌آید. مس قیمت بالاتری نسبت به آلومینیوم و آهن دارد و به همین خاطر قیمت بالاتری نسبت به سایر ضایعات غیر مسی خودرو دارد.

شیشه خودرو:

روی شیشه‌ی خودرو، لایه‌ای پلاستیکی و چسب مانند کشیده شده است تا هنگام بروز حوادث خرد نشود و به این ترتیب، آسیبی به راننده به خاطر خرده شیشه‌ها وارد نشود. اما با وجود این لایه‌ی پلاستیکی، شیشه‌ی خودرو قابل بازیافت است و کارخانه‌های بازیافت پس از جداسازی این لایه، شیشه را بازیافت کرده و بار دیگر وارد چرخه‌ی تولید می‌کنند.

چراغ خودرو:

طلقی که چراغ خودرو را در بر گرفته است از جنس پلی‌کربنات (pc) و پلی‌پروپلین است که ماده‌ای نفتی به حساب می‌آید و قابل بازیافت بوده و پس از بازیافت به گرانول تبدیل می‌شود.

سپر ضایعاتی

سپر خودرو:

سپر خودرو که برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به خودرو به کار گرفته شده است از جنس پلاستیک است و می‌تواند بازیافت شود.

روغن سوخته خودرو:

جالب است بدانید روغن سوخته‌ای که هر چند وقت یکبار در تعویض روغنی‌ها تعویض می‌کنید هم قابل استفاده است.

این روغن سوخته می‌تواند به عنوان روغن ماشین کم‌کیفیت بار دیگر استفاده شود و می‌تواند راهی برای صرفه جویی قشر کم درآمد باشد. همچنین از این روغن سوخته در دامداری‌های و گاوداری‌ها برای سوزاندن استفاده می‌کنند.

روکش و صندلی خودرو:

این بخش از خودرو، پسماند خشک غیر ارزشمند به حساب می‌آید و متأسفانه نمی‌توان آن را بازیافت کرد تا به این ترتیب به محیط زیست کمکی هرچند کوچک شود. به این ترتیب این بخش از ضایعات خودرو باید جمع‌آوری و به محل دفن زباله یا لندفیل‌ها حمل شوند.

جبران هزینه‌های خودرو با فروش ضایعات خودرو ممکن است

شما می‌توانید هنگامی که لازم می‌شود قطعه‌ای از خودرو خود را تعویض کنید، قطعه‌ی قبلی آن را در سایت تفکیکان به فروش رسانید. شما با اینکار می‌توانید مقداری از هزینه‌های خرید قطعه‌ی جدید را جبران کنید، در حالی که انجام این کار با سایت تفکیکان به سادگیِ چند کلیک روی موبایل است.

از آنجا که اکثر ضایعات خودرو، ضایعات فلزی و ارزشمند هستند، شما می‌توانید با قیمتی مناسب که با توجه به جنس، وزن و کیفیت ضایعات شما تعیین می‌شود، آن را به فروش رسانید.

شما می‌توانید به سادگی در سایت تفکیکان ثبت نام کرده و با گذاشتن ضایعات خودرو یا هر ضایعات دیگری در این سایت، در سریعترین زمان ممکن و منصفانه‌ترین قیمت روز بازار، ضایعات خودروی خود را به فروش رسانید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی تفکیکان چیست و چطور کار می‌کند را مطالعه کنید.