در گذشته همه درب و پنجره‌ها چوبی بودند و بسیاری از ما این درب و پنجره‌های چوبی قوس دار با شیشه‌های رنگی متعدد و فوق‌العاده زیبایش را به یاد داریم.

گرچه هنوز هم از درب و پنجره‌های چوبی در بسیاری از ساختمان‌های شهری و مخصوصا روستایی استفاده می‌شود اما اکثر درب و پنجره‌های قدیمی منازل با درب و پنجره‌های آهنی، آلومینیومی و یو پی وی سی تعویض شده‌اند و بسیاری از ما نمی‌دانیم با این درب و پنجره‌های قدیمی چه کار کنیم.

یکی از استفاده‌های درستی که از درب و پنجره‌های قدیمی و ضایعاتی می‌توان کرد بازیافت آن‌ها است و برای انجام آن کافی است این درب و پنجره‌های قدیمی را وارد چرخه بازیافت کنیم یعنی درب و پنجره قدیمی خود را به فروش رسانیم تا به دست خریداران ضایعات برسد و از این طریق وارد چرخه بازیافت شود؛ چون با این کار هم می‌توانید به واسطه فروش این درب و پنجره قدیمی کسب درآمد کنید، هم به اقتصاد و محیط زیست کمک ارزشمندی کرده باشید که در ادامه به توضیح چگونگی آن خواهیم پرداخت.

در ادامه مقاله ابتدا کمی با دلایل تعویض درب و پنجره قدیمی آشنا می‌شویم، سپس به بررسی نتایج بازیافت شدن و نشدن درب و پنجره‌های ضایعاتی می‌پردازیم و در آخر با چگونگی بازیافت درب و پنجره‌های آهنی، آلومینیومی و چوبی آشنا خواهیم شد و تاثیرات بازیافت بر محیط زیست و اقتصاد را بهتر درک می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

تعویض درب و پنجره‌ قدیمی منزل برای ایجاد آرامش، امنیت و صرفه‌جویی:

تعویض درب و پنجره‌ قدیمی منزل دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد که از دلایل آن می‌توان به افزایش امنیت، صرفه جویی در مصرف خانگی و افزایش آرامش در منزل اشاره کرد که در ادامه کمی بیشتر به توضیح آن می‌پردازیم.

به واسطه گذر زمان همه وسایل ما کهنه می‌شوند و چون بلا استفاده می‌شوند نیاز به تعویض دارند. بعضی چیزها هم هستند که با اینکه همچنان سالم هستند و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، بهتر است تعویض شوند.

یکی از آن چیزها درب و پنجره‌های قدیمی هستند که به دلیل بهبود امنیت، آرامش و صرفه‌جویی در مصرف خانگی بهتر است هرچه زودتر تعویض شوند وگرنه ضررشان می‌تواند بیشتر از سودشان باشد.

بیایید کمی بیشتر با این عوامل آشنا شویم:

افزایش امنیت:

بسیاری از درب و پنجره‌هایی که در گذشته ساخته می‌شدند، حالا چه از درب و پنجره‌های چوبی قدیمی باشند، چه آهنی و چه آلومینیومی، استحکام کافی برای ایجاد امنیت مناسب منزل ما را ندارند و با آمدن تکنولوژی‌های تازه بهتر است آن‌ها را تعویض کنیم و درب و پنجره‌ای محکم‌تر و امن‌تر جایگزین آن‌ها کنیم.

عایق صوتی:

با توجه به شرایط زندگی‌ای که امروزه اکثر مردم دارند، نیاز به داشتن آرامش در منزل بسیار مهم و حیاتی است که یکی از عوامل ایجاد کننده این آرامش داشتن فضایی ساکت و آرامبخش است.

امروزه در شهرها به دلیل وجود وسایل نقلیه زیاد و سر و صدای بیش از حد، داشتن درب و پنجره‌ای که عایق صوتی باشد باعث می‌شود صدای کمتری وارد خانه ما شود و در نتیجه سکوت و آرامش بیشتری در منزل خود داشته باشیم.

عایق حرارتی:

امروزه بحث صرفه جویی در مصرف انرژی بیشتر به گوش می‌رسد. مثلا رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی چندی پیش اعلام کردند مصرف گاز کشور چین با آن جمعیت بسیار زیادش ۴.۵ درصد گاز جهان و کشور ایران ۵ درصد است که این یعنی فاجعه! و البته لازم به ذکر است یکی از اصلی‌ترین عوامل هدر رفت گاز در منازل به واسطه عایق نبودن منازل است که عایق نبودن درب و پنجره‌ها نقشی اساسی در این میان بازی می‌کنند و با تعویض این درب و پنجره‌ها می‌توانیم میزان هدر رفت منابع را تا حد زیادی کاهش دهیم.

بازسازی و تخریب

جای دیگری که درب و پنجره‌های قدیمی و ضایعاتی پیدا می‌شود، هنگام تخریب و یا بازسازی منازل است. در این موارد پیمانکاران یا صاحبان منازل با حجم زیادی از درب و پنجره‌های قدیمی و ضایعاتی روبرو می‌شوند که اکثرا نمی‌دانند با آن‌ها چه کنند.

یکی از بهترین راه‌های استفاده از درب و پنجره‌های ضایعاتی فروش آن‌ها به خریداران ضایعات است؛ زیرا با این کار هم بخشی از هزینه‌های بازسازی یا تخریب را جبران می‌کنیم و هم برای بهبود اوضاع محیط زیست و اقتصاد کشور قدمی برمی‌داریم.

از آنجا که خریداران ضایعات آن‌ها را در نهایت به کارخانه‌های بازیافت می‌رسانند، این کار باعث می‌شود مواد اولیه‌ای که برای تولید محصولی استفاده شده بازیافت شود و دوباره به چرخه تولید برگردد که این کار به اقتصاد، محیط زیست و سلامت عمومی کمک بزرگی می‌کند.

البته ما می‌توانیم فروش این ضایعات و رساندن آن‌ها به چرخه بازیافت را انتخاب نکنیم که در ادامه به بررسی هردو مسیر پرداخته‌ایم تا کمی با سود و ضرر هریک آشنا شویم.

با نفروختن ضایعات درب و پنجره چه اتفاقی ممکن است برای آن‌ها بیفتد؟

خیلی ساده است که ما ضایعات درب و پنجره خود را کنار سطل زباله گذاشته یا با شهرداری تماس بگیریم که آن را جمع‌آوری کند و به محل دفن زباله یا همان لندفیل ببرد اما این کار صدمات جدی و سنگینی به محیط زیست و اقتصاد وارد می‌کند.

برای مثال وقتی با درب و پنجره چوبی خود این کار را بکنیم و از ضایعات چوبی به درستی استفاده نکنیم، این چوب بازیافت نمی‌شود و نمی‌توان از آن دوباره استفاده کرد و این یعنی قطع درختان بیشتر که با این کار آسیبی جدی به محیط زیست می‌شود. شاید در نگاه اول یک درب یا پنجره چوبی بی‌تأثیر به نظر برسد اما با خود فکر کرده‌اید اگر همه این را بگویند چه می‌شود؟ پس با فروش درب و پنجره قدیمی یا ضایعاتی خود می‌توانیم قدمی هرچند کوچک برای بهبود اقتصاد و زمینی که در آن زندگی می‌کنیم، برداریم.

مسیر ساده، سودآور و درست استفاده از درب و پنجره قدیمی یا ضایعاتی

از آنجا که فروش ضایعات مثل گذشته سخت نیست و با استفاده از اپلیکیشن تفکیکان به آسانی و تنها با چند کلیک روی تلفن همراه خود می‌توانید ضایعات درب و پنجره قدیمی خود را با خیال راحت و قیمتی منصفانه بفروشید، بهتر است با این کار هم برای خود درآمدزایی کنید و هم به اقتصاد و محیط زیست کمک ارزشمندی کرده باشید.

در ادامه می‌خواهیم نگاهی به فرآیند بازیافت انواع درب و پنجره آهنی، آلومینیومی و چوبی بیاندازیم و به صورت مختصر ببینیم چگونه مسیر بازیافت شدن و بازگشت به چرخه اقتصادی را طی می‌کنند. پس با ما همراه باشید.

بازیافت درب و پنجره قدیمی

فرآیند بازیافت انواع درب و پنجره قدیمی و ضایعاتی:

ضایعات درب و پنجره به سه دسته آهنی، آلومینیومی و چوبی تقسیم می‌شود که به دلیل تفاوت در فرآیند بازیافت، هر یک به صورت جداگانه بازیافت شده و به چرخه تولید برمی‌گردند که در ادامه با هریک آشنا خواهیم شد.

آشنایی با مراحل بازیافت درب و پنجره آهنی و آلومینیومی

درب و پنجره‌های آهنی و آلومینیومی هر دو زیر مجموعه ضایعات فلزی هستند اما چون آلیاژ و دمای ذوب این دو فلز با هم متفاوت است، به صورت جداگانه بازیافت می‌شوند.

این درب و پنجره‌ها در مرحله اول جمع‌آوری شده و به گاراژهای جمع‌آوری زباله منتقل می‌شوند. در این مرحله گاراژداران انواع فلزات را از خریداران ضایعات در سطح شهر خریداری کرده و در گاراژهای بزرگ خود جمع می‌کنند تا بتوانند این ضایعات را به مراکز تفکیک و پردازش فلزات بفروشند.

پس از انتقال انواع ضایعات فلزی که درب و پنجره‌های آهنی ما هم جزئی از آن‌ها هستند، فلزات مختلف در لاین‌های مشخص تفکیک شده و وارد فرآیند پردازش می‌شوند.

این مراکز با استفاده از قیچی‌های صنعتی یا دستگاه‌های پرس این ضایعات تفکیک و پردازش شده را آماده انتقال به کارخانه‌های ذوب فلز در اصفهان، لاهیجان، اهواز و یا سایر شهرها می‌کنند. البته لازم است هر نوع فلز به تناژ ۳۰ تا ۵۰ تن برسد تا به کارخانه‌های ذوب فلز انتقال داده شود.

پس از انتقال این ضایعات به کارخانه‌های ذوب فلز، در آنجا انواع فلز در کوره‌های ذوب مخصوص خود ریخته می‌شود و پس از ذوب و تبدیل شدن به حالت اولیه، آماده استفاده مجدد می‌شوند.

آلومینیوم و اکثر آهن‌ها را می‌توان بارها و بارها بازیافت کرد و دوباره برای تولید انواع محصولات آهنی و آلومینیومی استفاده کرد و این‌گونه هم به محیط زیست کمک کرد و هم هزینه‌های تولید را حتی تا ۶۰ درصد کاهش داد.

درب و پنجره قدیمی چوبی

آشنایی با مراحل بازیافت درب و پنجره چوبی:

ابتدای مسیر بازیافت درب و پنجره‌های چوبی هم مثل درب و پنجره‌های آهنی و آلومینیومی با جمع آوری و انتقال آغاز می‌شود و طی فرآیند تفکیک و پردازش آماده بازیافت می‌شوند.

پردازش روی ضایعات چوبی که با دستگاه‌های مخصوص و شستشو صورت می‌گیرد این ضایعات چوبی را آماده دستگاه‌های خرد کن می‌کند تا این چوب‌ها را به قطعات بسیار ریزی تبدیل کنند و این قطعات ریز چوب را برای تولید زغال لیمو، نئوپان، چوب پلاستیک و… به کار گرفت تا به این ترتیب برای تولید بسیاری از محصولات چوبی نیازی به قطع کردن درختان بیشتری نداشته باشیم و با هزینه‌ی اولیه بسیار کمتر، انواع محصولات چوبی را تولید کنیم.

نقش تفکیکان در استفاده بهتر از درب و پنجره قدیمی:

پس همان‌طور که دیدیم فروش ضایعاتی مثل درب و پنجره قدیمی و رساندن آن به چرخه بازیافت، می‌تواند کمک بزرگی به حفظ محیط زیست و بهبود اوضاع اقتصادی کشور کند.

البته تا پیش از شروع کار سایت تفکیکان بسیاری از ما نمی‌دانستیم با ضایعات خود مثلا ضایعات درب و پنجره قدیمی خود چه کنیم و فروش آن کار راحت و آسانی نبود.

در عین حال در گذشته تنها راه اکثر مردم برای فروش ضایعات، فروختن آن‌ها به خریداران دوره گردی بوده که انواع ضایعات را با قیمتی نامشخص از ما می‌خریدند و هیچوقت متوجه نمی‌شدیم ارزش واقعی این ضایعات چقدر است به همین دلیل ممکن بود ضایعات خود را با قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش حقیقی آن بفروشیم و در عین حال دیگر دسترسی به آن‌ها نداشتیم و از هویت آن‌ها بی‌اطلاع بودیم.

اما با ایجاد بستر مناسبی برای فروش آسان، سریع و امن ضایعات در سایت تفکیکان که بر روی ضایعات کارشناسی قیمت انجام می‌دهد، این کار بسیار آسان شده و ما می‌توانیم درب و پنجره قدیمی منزل یا هر ضایعات دیگری را به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن به فروش رسانیم و با توجه به اینکه همه خریدارن ضایعات در سایت تفکیکان احراز هویت می‌شوند، با خیال راحت این کار را انجام دهیم و با این کار به حفظ محیط زیست، ایجاد اقتصاد چرخشی و بهبود اقتصاد کشور کمکی کرده باشیم.