بازار ضایعات در ایران آشفته بازاری است. در این بازار در سال‌های گذشته نه مرجع قابل اعتمادی حضور داشته، نه قیمت‌گذاری صورت می‌گرفته و نه بر شیوه‌ی کار فعالان بازار ضایعات نظارتی وجود داشته است. به این ترتیب، هر کس در بازار ضایعات قصد فروش ضایعات را داشته، باید با فردی مجهول الهویت وارد معامله می‌شده، بر سر قیمت تا آنجا که می‌توانسته چانه می‌زده و آخر سر هم مطمئن نبوده معامله‌ی خوبی انجام داده یا نه، سرش کلاه رفته یا سود برده است! حالا این ضایعات، می‌خواهد ضایعات حجیم تخریب و بازسازی باشد یا ضایعات خرد لوازم خانگی که هر روز در سطح شهر معامله می‌شوند. این مسائل تنها به ضرر فروشنده‌ی ضایعات نیست. صنعت بازیافت صنعتی بسیار سود‌آور و مهم برای کشورها است که این آشفتگی‌ها ضرری همه‌ جانبه برای کشور در پی دارد.

اهمیت صنعت بازیافت و خرید و فروش راحت ضایعات

چندین سال است همه‌ی کشورهای پیشرفته به اهمیت و ارزشمندی صنعت بازیافت رسیده‌اند و در این راستا اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند. این صنعت به طرز شگفت‌آوری سودآور است و به همین دلیل کشور چین بیش از ۳۰ سال است به وارد کننده‌ی انواع ضایعات تبدیل شده است! یعنی آشغال و پسماند از سایر کشورها می‌خرد و از آن پول در میاورد. این کشور فقط از بازیافت ضایعات لوازم الکترونیکی در هر سال بیش از ۲۰ تن طلا استخراج می‌کند که معادل استخراج ۱۰٪ کل طلای استخراج شده در کشور آمریکا است. این در حالی است که به خاطر نا به سامانی خرید و فروش ضایعات در کشور، همه از این منافع محروم شده‌اند.

کسب و کار بازیافت و اقتصاد

از طرف دیگر همین کشور آمریکا توانسته با بهبود صنعت بازیافت خود که شاید اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین کار در آن، خرید راحت ضایعات و فروش راحت ضایعات باشد، نیاز صنایع کشورش به مس را تأمین کند و به این ترتیب، نیازی به واردات مس نداشته باشد؛ این اتفاق سود هنگفتی نصیب این کشور می‌کند و با صرفه جویی در این هزینه می‌تواند بسیاری از بخش‌های اقتصادی دیگرش را بهبود بخشد. پس همانطور که تنها در دو مثال جزیی بالا اشاره شد، صنعت بازیافت بسیار سودآور و ارزشمند است و خرید و فروش ضایعات که یکی از ارکان این صنعت به حساب می‌آید، باید راحت و شفاف صورت بگیرد.

چرا خرید و فروش راحت ضایعات مهم است؟

اگر به این نتیجه رسیده باشید که صنعت بازیافت صنعت ارزشمندی است، پس این را درک می‌کنید که هر چیزی که به رونق و بهبود روند کار این صنعت کمک می‌کند هم مهم است. از این رو صنعت بازیافت نیاز به مواد اولیه یعنی ضایعات، پسماند و زباله دارد تا به فعالیت خود ادامه دهد.

به همین دلیل تأمین این ضایعات برای صنعت بازیافت حیاتی است و به هر دلیل اگر در تأمین راحت این مواد اولیه خللی ایجاد شود، این صنعت با مشکل روبرو خواهد شد و از رونق آن کاسته می‌شود. به همین دلیل وقتی خرید و فروش ضایعات راحت انجام شود، ضایعات لازم برای گردش چرخ‌های کارخانه‌های بازیافت تأمین می‌شود و به این ترتیب، همه‌ی ما از همه‌ی منافعی که این صنعت دارد بهره‌مند می‌شویم.

تنها چند مورد از منافع صنعت بازیافت

این صنعت به قدری مهم است که از ارکان توسعه‌ی پایدار کشورها به حساب می‌آید. این به زبان ساده یعنی اگر کشوری بخواهد به خوبی و به درستی توسعه پیدا کند، باید صنعت بازیافت خوب و کارآمدی داشته باشد. این جملات فقط نمایی کلی از منافع این صنعت در اختیار ما می‌گذارد که بهتر است کمی دقیق‌تر به آن بپردازیم.

روی آوردن به اقتصاد چرخه‌ای، رشد اقتصادی و بهبود اوضاع محیط زیستی:

با استفاده از صنعت بازیافت، همه‌ی صنایع سود می‌برند. چرا؟ چون این صنعت می‌تواند مواد اولیه‌ی مورد نیاز همه‌ی صنایع را به راحتی و با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر تأمین کند. برای مثال وقتی ضایعات آهن بازیافت می‌شوند، هزینه‌ی تولید آهن تا ۳۰٪ کاهش می‌یابد و این فقط کاهش قیمت آهن است؛ هزینه‌ی تولید برخی از ضایعات فلزی و غیر فلزی حتی تا ۹۰٪ هم کاهش می‌یابد.

این در حالی است که در گذشته اقتصاد کشورها مبتنی بر رویکرد خطی بوده و تنها با استخراج مستقیم مواد اولیه از طبیعت، مواد اولیه‌ی صنایع را تأمین می‌کردند. این باعث ایجاد مشکلات زیاد اقتصادی و محیط زیستی می‌شده است. تصور کنید تمام مواد اولیه‌ی تمام صنایع جهان باید از زمین استخراج شود و بعد دور ریخته شود و دوباره استخراج شود و دوباره دور ریخته شود، این اصلاً منطقی نیست و آسیب‌های جبران ناپذیری به زمین و جانداران روی زمین می‌زند. به همین دلیل است که بیش از ۵۰٪ گونه‌های جانوری روی کره‌ی زمین منقرض شده‌اند که آمار بسیار وحشتناکی است.

صنعت بازیافت در این اوضاع می‌تواند روند بسیاری از آسیب‌ها را کند کرده و حتی خنثی نماید و در عین حال، به مشکلات اقتصادی کمک کند. اما این صنعت نیاز به بهبودی در اوضاع نا به سامان امروزی‌اش، مخصوصاً در کشور ایران دارد تا بتواند قدرتمند شود.

خرید و فروش راحت ضایعات، اولین قدم برای بهبود صنعت بازیافت

صنعت بازیافت در ایران با مسائل گوناگونی روبرو است که هر یک نیاز به توجه و پیگیری بسیاری دارند. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به فراهم کردن تکنولوژی‌های روز دنیا اشاره کرد که بسیار از مشکلات بازیافت ضایعات را حل کرده‌اند. این صنایع و حتی برخی نرم‌افزارها، هر یک در بخشی از این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند که بسیار از این تکنولوژی‌ها در کشور موجود نیست و این به خاطر وجود تحریم‌ها است.

کشور ایران به دلیل این تحریم‌ها از دسترسی به بسیاری از تکنولوژی‌های نوین در صنایع مختلف محروم شده که صنعت بازیافت هم یکی از این صنایع است. با این همه، تکنولوژی‌های موجود در کشور به اندازه‌ای هست که با پرداختن به سایر مسائل موجود در این صنعت و حل آن‌ها، بتوان بهره‌های فراوانی از آن برد.

این صنعت شامل بخش‌های جمع‌آوری و مدیریت پسماند، تفکیک و پردازش ضایعات و بازیافت ضایعات است. بازیافت ضایعات نیاز به ضایعاتی دارد که قابل بازیافت بوده و آماده‌ی بازیافت شدن باشند. به همین دلیل دو مرحله‌ی اول پیش نیاز مرحله‌ی بازیافت به حساب می‌آیند.

همینطور تفکیک و پردازشی اتفاق نمیفتد مگر ضایعات به خوبی و به اندازه‌ی کافی جمع‌آوری شده باشند؛ پس جمع‌آوری و مدیریت پسماند اولین قدم برای ایجاد تغییر در صنعت بازیافت کشور به حساب می‌آید. و در جمع‌آوری ضایعات، شاید به قدرت بتوان گفت که مهمترین بخش، بخش خرید و فروش ضایعات است که اگر آسان اتفاق بیفتد همه راغب به انجام آن هستند و به این ترتیب، ضایعات مورد نیاز صنعت بازیافت تأمین خواهد شد.

حل مسئله‌ی خرید و فروش ضایعات با تفکیکان

تفکیکان با بررسی آشفتگی بازار ضایعات و کارشناسی دقیق و استفاده از متخصصان با تجربه بر آن شده است که تا جای ممکن این مشکل را حل کرده و خرید و فروش ضایعات را برای همه راحت کند.

سودهای خلاصی از خرده ریز انباری

نبود قیمت مشخص در بازار ضایعات و حل آن با تفکیکان:

ضایعات مثل کالاهای نو و دسته اول قیمت مشخصی ندارند و به همین دلیل همه‌ی معاملات این بازار به صورت توافقی اتفاق میفتد. این باعث می‌شود اکثر فروشندگان ضایعات دچار سردرگمی شوند و ندانند ضایعات خود را با چه حدود قیمتی باید بفروشند. این‌عدم شفافیت در خرید و فروش ضایعات باعث می‌شود بسیاری از افراد سود جو بخواهند هنگام خرید ضایعات از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند. اما وقتی قیمت برای فروشنده مشخص باشد، دیگر این اتفاق ممکن نیست و فروشنده‌ی ضایعات می‌تواند به راحتی و با خیال راحت وارد معامله شود.

این تنها به نفع فروشنده نیست؛ بسیاری از خریداران ضایعات درستکار هستند و تعداد اندکی افراد سودجو باعث شده‌اند ذهنیت عمومی نسبت به آن‌ها منفی شود. این تعیین قیمت که توسط کارشناسان متخصص تفکیکان اتفاق میفتد، باعث می‌شود اولاً فروشندگان همواره با دید منفی به خریدار نگاه نکنند و این قشر زحمت‌کش بار دیگر جایگاه شایسته‌ی خود را در میان مردم به دست بیاورند؛ چون واقعا زحمت می‌کشند و به قول معروف نان حلال سر سفره‌ی خانواده می‌برند.

از طرف دیگر نیازی به چانه‌زنی‌های بی‌مورد در معاملات حذف می‌شود و یا به حداقل می‌رسد و به این ترتیب، وقت خریدار و فروشنده‌ی ضایعات ضایع تلف نمی‌شود.

تمام فعالان سایت تفکیکان احراز هویت می‌شوند:

وقتی شما خریدار ضایعات را نمی‌شناسید، معامله با او کار راحتی نیست. این در تمامی کسب و کارها یکسان است. ناشناخته احساس‌عدم امنیت به شما می‌دهد.

از طرف دیگر، در برخی معاملات ممکن است اشتباهی رخ دهد یا به هر دلیل بخواهید بار دیگر به خریدار دسترسی داشته باشید و بدانید کیست. اگر شما از سایت تفکیکان برای فروش ضایعات خود استفاده نکنید، با کسانی سر و کار خواهید داشت که هویت آن‌ها مشخص نیست و دیگر به آن‌ها دسترسی ندارید. مثال آن‌ها خریداران سیار یا دوره‌گردانی است که خریدار عمده‌ی ضایعات شهری به حساب می‌آیند. ولی وقتی از تفکیکان خریدار ضایعات را انتخاب می‌کنید، خیال‌تان راحت است.

نظارت بر معاملات حوزه‌ی ضایعات با تفکیکان:

این سایت علاوه بر خدمات بالا، بر کار خریدارن ضایعات نظارت می‌کند. بسیاری از خریداران سیار به خاطر اینکه نظارت بر آن‌ها نیست، شاید رفتار شایسته و حرفه‌ای نداشته باشند. این مشکلی است که در هر کسب و کاری که نظارتی بر آن نباشد رخ می‌دهد.

از این رو سایت تفکیکان با بررسی این مشکل بر آن شده تا خریداران ضایعاتی که در این سایت ثبت نام می‌کنند را زیر نظر گرفته و بر کار آن‌ها نظارت کند. به این ترتیب در صورت بروز مشکل در معاملات، طی ۳ مرحله با خریدار برخورد می‌شود.

در مرحله‌ی اول تنها اخطاری به او داده می‌شود تا با دقت بیشتری رفتار کند. در صورت تکرار به صورت موقتی حساب او غیر فعال می‌شود و در صورتی که این رفتار پس از فعال‌سازی مجدد ادامه پیدا کرد، حساب او برای همیشه در سایت تفکیکان غیر فعال می‌شود تا خریداران غیر حرفه‌ای در این سایت فعال نباشند.

حذف دلال بازی و ارتباط مستقیم خریدار و فروشنده‌ی ضایعات با تفکیکان:

حذف دلال بازی و ایجاد بستر مناسب برای ارتباط بی‌واسطه‌ی خریدار و فروشنده یکی دیگر از امکاناتی است که وب اپلیکیشن تفکیکان با ایجاد آن، خرید و فروش ضایعات را برای خریدار و فروشنده بسیار آسان کرده است. این اتفاقی است که هر دو طرف ماجرا از آن سود می‌برند. یعنی هم خریدار به راحتی می‌تواند ضایعات را پیدا کند و دردسر پرسه زدن در کوچه و خیابان‌ها را نداشته باشد، هم فروشنده به راحتی و تنها با چند کلیک به خریدار مرتبط شود و به این ترتیب، بسیاری از دلالان و واسطه‌های اضافی حذف شده و به این ترتیب، قیمت خرید و فروش ضایعات به نفع هر دو طرف معامله بهبود یابد.

برای اطلاع بیشتر می‌توانید مقاله‌ی تفکیکان برای حذف دلال بازی در بازار ضایعات را مطالعه کنید و اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در مورد نحوه‌ی حذف این دلال‌بازی‌ها را ببینید.

تفکیکان مرجعی قابل اعتماد و بی‌طرف

با توجه به موارد مطرح شده و بسیاری موارد دیگر، تفکیکان در حوزه‌ی خرید و فروش ضایعات مرجعی قابل اعتماد و بی‌طرف است که با به کارگیری متخصصان حوزه‌ی ضایعات و تلفیق آن با دانش روز، توانسته به عنوان مرجعی قابل اعتماد برای خریدار ضایعات و فروشنده‌ی ضایعات تبدیل شود.