در جهان امروز کسب و کار بازیافت بسیار پر اهمیت شده و بخش بزرگی از صنعت کشورهای مدرن را تشکیل می‌دهد. صنعت بازیافت که زیر مجموعه صنایع خدماتی به حساب می‌آید و علاوه بر تاثیر زیادی که بر حفظ محیط زیست و سلامت عمومی جوامع دارد، بخشی اصلی از توسعه پایدار به حساب می‌آید.

توسعه پایدار همانطور که از اسمش پیداست به معنی توسعه‌ای است که پایدار باشد و در آن نوع زندگی و استفاده از منابع طبیعی، بدون آسیب رساندن به محیط زیست، جامعه و اقتصاد، نیازهای گوناگون انسان‌ها را برطرف سازد.

دلایل اصلی ضعف کسب و کار بازیافت در ایران:

کشور ما در سال‌های اخیر بین ۱٪ از تولید ناخالص ملی خود را از طریق کسب و کار بازیافت ایجاد کرده که عدد بسیار کمی نسبت به کشورهای پیشرفته به حساب می‌آید. در آمریکا درصد تولید ناخالص ملی از صنعت بازیافت ۳٪ و در آلمان ۲.۵٪ می‌باشد که ۲.۵ تا ۳ برابر کشور ما می‌باشد. که در ادامه به بررسی علت‌های اصلی آن می‌پردازیم:

فقدان فناوری‌های روز صنعت بازیافت در ایران

یکی از دلایل اصلی پایین بودن درصد تولید ناخالص ملی صنعت بازیافت در ایران، نبود فناوری‌های مدرنی است که کشورهای صاحب این فناوری‌ها، آن‌ها را در اختیار کشور ایران قرار نمی‌دهند و عملا صنعت بازیافت در ایران، قابلیت بازیافت بسیاری از محصولات، مثل پاکت چیپس و پفک، تیوپ خمیر دندان و فیلتر سیگار را ندارد.

فقدان بستری مناسب برای ایجاد ارتباط میان فروشندگان ضایعات و خریداران آن

دلیل دیگر آن این بوده که تا پیش از شروع کار سایت تفکیکان در ایران، بستر مناسبی برای استفاده درست از ضایعات وجود نداشته و بیشتر این ضایعات به لندفیل‌ها یا محل دفن زباله‌ها منتقل می‌شده و کارخانه‌های بازیافت دسترسی به ضایعات مورد نیازشان را نداشتند؛ از این رو تاسیس کارخانه‌های بازیافت یا به صرفه نبوده، یا به دلیل نداشتن ضایعات مورد نیازشان پس از مدتی تعطیل می‌شدند.

به این منظور و برای پیوند دادن فروشندگان ضایعات به خریداران ضایعات و رساندن این ضایعات به کارخانه‌های بازیافت ضایعات که منجر به رونق کسب و کار ضایعات می‌شود، سایت تفکیکان با ایجاد بستری مناسب برای فروش آسان، سریع و مطمئن انواع ضایعات، قدم بلندی برای بهبود کسب و کار ضایعات برداشته است.

در ادامه به تاثیرات ارزشمندی که کسب و کار بازیافت روی محیط زیست، سلامت عمومی و اقتصاد کشور دارد بیشتر آشنا می‌شویم.

کسب و کار بازیافت و محیط زیست

محیط زیست، سلامت عمومی، اقتصاد و کسب و کار بازیافت:

منافعی که صنعت بازیافت دارد شامل سه بخش اصلی زیر می‌شود:

۱-محیط زیست
۲-سلامت عمومی
۳-اقتصاد و صنایع تبدیلی و تکمیلی بازیافت

که در ادامه می‌خواهیم با میزان منافع کسب و کار بازیافت در این ۳ بخش بپردازیم.

محیط زیست و صنعت بازیافت:

هر چیزی که در صنایع تولید می‌شود نیازمند مواد اولیه‌ای است که این مواد اولیه اکثرا میلیون‌ها سال طول کشیده تا طی فرآیندهای طولانی مدتِ طبیعی ایجاد شوند و به شکل چیزهایی مثل سنگ‌آهن، نفت، مس، طلا و… در بیایند تا صنایع بتوانند با استفاده از آن‌ها به تولید محصولات خود بپردازند که لازم به ذکر نیست که این مواد اولیه تمام شدنی هستند.

ما در صده اخیر به قدری با استخراج مواد اولیه به محیط زیست آسب رسانده‌ایم که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده و این زیاده‌روی‌ها صدمات جبران ناپذیری به زمین و محیط زیست وارد کرده است به طوری که به گفته دانشمندان، این روند منجر به انقراض ۶۰٪ گونه‌های جاندار کره زمین شده که آماری به شدت تکان دهنده است!

از آنجا که کسب و کار بازیافت این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد تا بتوانیم مواد اولیه مصرف شده را بار دیگر به چرخه تولید برگردانیم، این صنعت از اهمیت روز افزونی برای محیط زیست برخوردار شده و توجه به آن نیاز روز جوامع به حساب می‌آید تا بتوانیم روند آسیب رساندن به محیط زیست را کم کرده و در حفظ آن قدمی برداریم.

سلامت عمومی و کسب و کار بازیافت:

از آنجا که زندگی ما با محیط زیست به شدت مرتبط است، هر چیزی که محیط زیست را نابود کند به نابودی ما انسان‌ها منجر می‌شود و هرچیزی که به حفظ محیط زیست کمک کند، به حفظ ما و سلامت عمومی جامعه کمک کرده است.

برای مثال ضایعات مواد مختلفی مثل ضایعات پلاستیک یا ضایعات شیشه در صورت بازیافت نشدن، منجر به آلوده شدن آب و خاک می‌شود که این آلودگی حتی اگر مستقیم بر ما اثر نگذارد، بر آبزیان یا گیاهانی که خوراک ما را تامین می‌کنند تاثیر می‌گذارد که این یعنی آب و غذای مصرفی ما انسان‌ها آلوده می‌شود و در نتیجه سلامتی ما تهدید خواهد شد؛ که این فقط مثال کوچکی از تاثیراتی است که ضایعات بازیافت نشده بر سلامت عمومی می‌گذارند.

کسب و کار بازیافت و اقتصاد

اقتصاد و صنایع تبدیلی و تکمیلی بازیافت:

در گذشته رویکرد اصلی صنایع این بود که مواد اولیه را مستقیما از طبیعت برداشت کنند و به محصول تبدیل کنند که به آن اقتصاد خطی می‌گویند. اشکال اصلی این نوع اقتصاد، تمام شدنی بودن مواد اولیه و به بن‌بست خوردن اقتصاد است.

حالا کسب و کار بازیافت این امکان را در اختیار کشورها می‌گذارد تا بتوانند از مواد اولیه‌ای که یکبار استفاده کرده‌اند، بارها و بارها استفاده کنند که خب خیلی منطقی‌تر به نظر می‌رسد و در جهان امروز رویکردی لازم و ضروری است. به این مدل، اقتصاد چرخشی می‌گویند.

صنایع تبدیلی و تکمیلی بازیافت که این امکان استفاده مجدد از مواد اولیه را ممکن می‌کنند شامل ۵ بخش اصلی است که در ادامه به آشنایی با آن‌ها می‌پردازیم.

کارخانه ذوب فلزات رنگین:

این کارخانه‌ها به بازیافت آهن، آلومینیوم، چدن و سایر فلزات می‌پردازند و این امکان را به ما می‌دهند که مواد معدنی ارزشمند را دوباره به چرخه تولید برگردانیم تا دوباره بتوانیم از ضایعات این فلزات ارزشمند، محصولات فلزی متنوعی مثل انواع آهن، فولاد و مشتقات آن‌ها را تولید کنیم.

کارخانه بازیافت پلاستیک:

این کارخانه‌ها به بازیافت انواع ضایعات پلاستیک می‌پردازند و این امکان را به ما می‌دهند تا این ماده نفتی ارزشمند را دوباره استفاده کنیم. محصول کارخانه‌های بازیافت پلاستیک، انواع گرانول عدسی یا استوانه‌ای شکلی است که در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود و برای تولید کیسه‌های نایلون زباله و محصولات پلاستیکی متنوع استفاده می‌شود.

کارخانه بازیافت چوب:

کارخانه‌های بازیافت چوب پس از جمع‌آوری ضایعات چوبی، آن‌ها را طی فرآیندی مشخص به تکه‌های ریز چوب تبدیل کرده و از آن برای تولید محصولاتی مثل زغال لیمویی، نئوپان، چوب پلاستیک و… استفاده می‌کند که این کار کمک بزرگی به قطع نشدن درخت‌ها، پاک ماندن هوا و بالا رفتن سلامت عمومی می‌کند.

کارخانه بازیافت شیشه:

بازیافت شیشه به دو صورت باز و بسته صورت می‌گیرد که در بازیافت بسته هدر رفت شیشه به حداقل می‌رسد و در بازیافت باز، محصولات دیگر قابل بازیافت شدن نیستند.

محصولات بازیافت بسته: بطری و ظرف شیشه‌ای، آسفالت و گرد شیشه

محصولات بازیافت باز: پشم شیشه، فایبرگلاس، سمباده، رنگ‌های شفاف و براق مانند رنگ خط کشی خیابان‌ها.

در صورتی که شیشه در طبیعت رها شود می‌تواند آسیب‌های جدی زیادی برای حیوانات و محیط زیست داشته باشد و جمع آوری و بازیافت آن کمک بزرگی به محیط زیست و این حیوانات است.

بازیافت کارتن و کاغذ:

کارتن و کاغذ هم که از چوب درختان تولید می‌شوند، بازیافت شدنی هستند و رساندن ضایعات کارتن و کاغذ به کارخانه‌های بازیافت می‌تواند کمک بزرگی به محیط زیست باشد.

محصول کارخانه‌های بازیافت کارتن و کاغذ در کشور، تنها کارتن است؛ زیرا فناوری تولید کاغذ بازیافتی در حال حاضر در کشور وجود ندارد و کارخانه‌های بازیافت نمی‌توانند این کاغذهای بازیافتی را دوباره به کاغذ تبدیل کنند.

یکی دیگر از روش‌های استفاده از کاغذها و کارتن‌های بازیافتی، عدل‌بندی آن‌ها است که در این روش با دستگاه‌های مخصوص ضایعات کاغذ و کارتن را پرس می‌کنند تا بتوانند آن‌ها را به کشورهای دیگر صادر کنند.

خلاصه‌ای از اهمیت کسب و کار بازیافت و نقش تفکیکان در بهبود آن:

با توجه به تمام شدنی بودن مواد اولیه و اینکه ما نمی‌توانیم برای همیشه به استخراج مواد معدنی و نفتی و… بپردازیم، برای ایجاد توسعه‌ای پایدار در کشور، لازم است بتوانیم از این مواد اولیه بارها و بارها استفاده کنیم تا هم هزینه‌های تولید را کاهش دهیم، هم به محیط زیست آسیب کمتری رسانیم.

از این جهت وجود بستری مناسب برای ارتباط دادن تولید کننده ضایعات به خریداران ضایعات لازم و ضروری است تا کارخانه‌های بازیافت بتوانند ضایعات کافی برای بازیافت کردن در اختیار داشته باشند و این مواد اولیه را به چرخه تولید برگردانند.

به همین منظور سایت تفکیکان با ایجاد بستری امن برای فروشنده ضایعات، به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند ضایعات خود را با منصفانه‌ترین قیمت روز بازار که توسط مشاورین متخصص این سایت پیشنهاد می‌شود، در سریع‌ترین زمان ممکن به فروش رسانند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله تفکیکان چیست و چطور کار می‌کند را مطالعه کنید.