مس یکی از قدیمی‌ترین عناصری است که بشر با آن به ساخت ابزار پرداخته است و تاریخ آن تا ۱۰.۰۰۰ سال پیش می‌رسد، به طوری که در شمال عراق کنونی آویزی مسی، متعلق به ۸۷۰۰ سال پیش یافت شده است.

جالب است بدانید مس در فلات ایران در پیش از عصر حجر به صورت تصادفی مورد استفاده قرار ‌می‌گرفت و پس از آن وارد چرخه‌ی تولید ابزار آلات شد. از آنجا که در ایران باستان ظروف گلی می‌ساختند و آن‌ها را در آتش می‌پختند، گاهی پیش می‌آمد که می‌دیدند ظرف سفالی نمی‌شکند یا رنگ متفاوتی دارد. اینجا بود که آن‌ها به وجود ماده‌ای که می‌تواند ذوب شود و پس از سرد شدن سفت و محکم باشد پی بردند و از آن برای تولید انواع ظروف، زینت آلات و ادوات جنگی استفاده کردند.
از آنجا که در این مقاله می‌خواهیم با ضایعات مس و انواع وسایلی که مس در آن‌ها به کار رفته و می‌تواند بار دیگر به چرخه‌ی تولید بازگردد آشنا شویم، خوب است بدانید چیزی که باعث شده مس در تولید بسیاری از چیزها مثل: سیم‌ها و کابل‌های مسی، لوله‌های مسی، وسایل الکترونیکی و… به کار رود، ویژگی شکل‌پذیری مس و رسانایی گرما و الکتریسیته آن است.

از آنجا که مس پس از فلز نقره بهترین رسانای الکتریسیته به حساب می‌آید، استفاده از آن در سیم‌های برق یا کاربردهای الکترونیکی بسیار زیاد است؛ چون لوازم الکترونیکی قالباً با جریان و ولتاژ پایین سر و کار دارند و به فلزی نیاز دارند که به خوبی بتواند الکتریسیته را در این ولتاژ پایین منتقل کند. از این رو بخش اعظمی از ضایعات مسی در عصر حاضر که استفاده از لوازم الکتریکی و الکترونیکی رواج پیدا کرده، ضایعات سیم و کابل تشکیل می‌دهد.

در ادامه می‌خواهیم کمی بیشتر با فلز مس آشنا شویم و ببینیم بازیافت ضایعات مس چه منافعی دارد. در آخر هم با انواع ضایعات مس آشنا می‌شویم تا اگر قصد فروش ضایعات مس خود را داشتید، نسبت به آن‌ها آگاه‌تر باشید.

کمی بیشتر با فلز مس آشنا شویم:

مس عنصری معدنی است که هزاران سال است از آن و آلیاژهای مختلف آن استفاده می‌شود. مثلا در دوران روم باستان از معدن‌هایی که در قبرس بودند استفاده می‌کردند و ریشه‌ی نام مس هم، از واژه‌ی لاتین сyprium به معنای «فلز قبرس» گرفته شده‌ است. جالب است بدانید رنگ آبی و سبز کانی‌هایی مثل فیروزه یا آزوریت که به گوهر معروف هستند به خاطر وجود مس در آن‌ها است.
همانطور که گفته شد استفاده از مس برای ساخت انواع ظروف مثل دیگ مسی، سینی مسی، قاشق مسی، بشقاب مسی، سماور مسی، قوری مسی، قابلمه‌ی مسی و… سالیان سال است رواج دارد و حتی امروزه یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین ضایعات مسی برای کارخانه‌ها یا کارگاه‌های بازیافت مس به حساب میاید.

چرا بازیافت ضایعات مس مهم است؟

همانطور که اشاره شد مس ماده‌ای معدنی است که از پوسته‌ی زمین به صورت سنگ مس استخراج می‌شود و تولید آن معمولاً شامل سه مرحله‌ی: تغلیظ، استخراج و تصفیه‌ی مس است.
از آنجا که استخراج سنگ معدن، حالا سنگ هر ماده‌ی معدنی باشد، بسیار به محیط زیست آسیب وارد می‌‌کند. این فرآیند که شامل مراحل: پیدا کردن معدن، انفجار، استخراج و حمل و نقل سنگ معدن می‌باشد، صدمات جبران ناپذیری به پوسته‌ی زمین وارد می‌کند.
وقتی ما بتوانیم مس‌ استفاده شده در ضایعات مسی را از طریق بازیافت ضایعات مس به چرخه‌ی تولید برگردانیم، دیگر نیازی به منفجر کردن پوسته‌ی زمین و خارج کردن سنگ‌هایی نداریم که میلیون‌ها سال طول کشیده تا تشکیل شوند؛ به کارگیری ماشین‌آلات سنگینی که آلودگی زیادی تولید می‌کنند به کنار. به این ترتیب می‌توانیم از مس‌هایی که داریم بار دیگر استفاده کنیم.
از طرف دیگر فرآیند استخراج مس و تبدیل آن به مس خام قابل استفاده در صنایع، بسیار پر هزینه است و وقتی ضایعات مسی را بازیافت می‌کنیم، مثل این است که میانبر می‌زنیم و اینگونه‌ باعث می‌شویم تا هزینه‌های تولید مس تا حد زیادی پایین بیاید.

آشنایی با بازیافت مس

انواع ضایعات مس را بشناسید:

ضایعات مس به آن دسته از چیزهای مسی گفته می‌شود که برای صاحب آن‌ها دیگر قابل استفاده نیست یا نمی‌خواهد از آن‌ها استفاده کند.
برخی از این وسایل مسی را می‌توان بدون نیاز به بازیافت مس آن، دوباره استفاده کرد. مثلا اگر ظروف قدیمی مسی را با روغن جلا پردازش کنند، رنگ سیاه یا قهوه‌ای سوخته‌ی آن مثل روز اول می‌شود و می‌توانید بار دیگر از آن ظروف استفاده کنید. همینطور برخی وسایل الکتریکی یا الکترونیکی هستند که قابل تعمیر می‌باشند و می‌شود با تعمیر آن‌ها بار دیگر از آن‌ها استفاده کرد.
به هر حال بسیاری از لوازمی که مس در آن‌ها به کار رفته به ضایعات مسی تبدیل می‌شوند و با فروش آن به خریداران ضایعات مس، می‌توانید آن‌ها را به چرخه‌ی تولید برگردانید و با این کار به محیط زیست، اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور کمک کنید.

ضایعات ظروف مسی:

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای مس در سال‌های گذشته ساخت ظروف مسی بوده است. این ظروف که عمدتاً قدیمی هستند وزن بالایی دارند و به همین دلیل مقدار بسیار زیادی مس در خود دارند. علاوه بر وزن بالایی که ظروف مسی دارند، آلیاژ بسیار خوب آن‌ها باعث شده تا خریداران ضایعات مسی به آن‌ها علاقه‌مند باشند و به راحتی بتوانید ضایعات ظروف مسی خود را در سایت تفکیکان، با مناسب‌ترین قیمت روز بازار که توسط کارشناسان این سایت به شما پیشنهاد می‌شود به فروش رسانید.

ضایعات سیم و کابل مسی:

مس بعد از نقره بهترین رسانای الکتریسیته به حساب می‌آید و چون بسیار ارزان‌تر از نقره است، در ساخت سیم و کابل‌ها از آن استفاده می‌شود. برخی سیم و کابل‌های مسی که در انتقال برق به کار می‌روند نیازی به روکش ندارند و بدون روکش هستند. به همین دلیل به راحتی می‌توان آن‌ها را بازیافت کرد. آلیاژ این نوع از ضایعات مسی در رتبه‌ی دوم مرغوبیت قرار دارد.

ضایعات مس آرمیچری:

این ضایعات مس مربوط به موتورهای دستگاه‌های الکتریکی می‌شود که در آن‌ها از سیم‌پیچی‌های مسی استفاده شده است.
البته خوب است بدانید برخی از این موتورها دارای سیم‌های مسی نیستند و فقط روکشی مسی روی سیم آلومینیومی کشیده شده است.

برای مثال دینام کولر دو نوع دارد: یکی با سیم مسی که عمر بیشتری دارد و قیمت آن بالاتر است. نوع دیگر آن سیم آلومینیومی دارد که روکش مسی روی آن کشیده شده و به همین دلیل عمر کمتری داشته و قیمت آن پایین‌تر است که هنگام خرید می‌توانید آن را مد نظر داشته باشید.
این ضایعات مسی از نظر آلیاژ و ارزشمندی رتبه‌ی سوم ضایعات مسی را دارا است.

ضایعات سیم‌های روکش‌دار مسی:

اکثر سیم‌های برقی که در ساختمان‌ها به کار می‌روند سیم‌های مسی روکش‌دار هستند و برای حفظ امنیت و جلوگیری از برق‌گرفتگی یا آتش‌سوزی از روکش‌های پلاستیکی روی آن‌ها استفاده می‌شود. به این ترتیب، برای بازیافت ضایعات مسیِ سیم‌های روکش‌دار، لازم است روکش پلاستیکی آن‌ها جدا شود که به دو صورت این کار می‌توان انجام داد:

جداسازی روکش:

برخی از این ضایعاتِ مسی سیم‌های روکش‌دار، در کارگاه‌هایی که قیچی مناسب برای جداسازی روکش پلاستیکی سیم دارند، آماده‌ی بازیافت می‌شوند. این سیم‌ها بعد از جداسازی سیم‌های مسی از روکش، تفکیک شده و راهی کارخانه‌ی ذوب مس در رفسنجان می‌شوند. البته بعضی از کارگاه‌های کوچک هم هستند که به ذوب ضایعات مس می‌پردازند. مثلا برخی لوستر سازی‌ها با ذوب ضایعات مس به ساخت لوسترهای مسی می‌پردازند.

سوزاندن ضایعات سیم‌های روکش‌دار مسی:

در خیلی موارد این سیم‌های مسی روکش‌دار سوزانده می‌شوند تا روکش پلاستیکی آن ذوب شده و از مس آن جدا شود. با اینکه این کار جواب می‌دهد و مس از پلاستیک جدا می‌شود اما دو ایراد قابل توجه در این کار است:
یکی اینکه باعث آلودگی بسیار زیادی می‌شود و این اصلاً خوب نیست.
دیگر اینکه با سوزاندن ضایعات مسی، آلیاژ آن‌ها کاهش میابد و ارزش اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند. گرچه همچنان می‌توان از مس آن استفاده کرد ولی پایین‌ترین آلیاژ را در انواع ضایعات مس دارا است.

ضایعات الکترونیکی:

همانطور که گفته شد، مس رسانای خوبی است و به این دلیل کاربرد زیادی در لوازم الکترونیکی مثل بردهای کامپیوتر، برد موبایل، کنترل تلویزیون و لوازمی از این قبیل دارد. علت آن چیست؟ همانطور که در ابتدا هم گفته شد، چون جریان و ولتاژی که در این وسایل استفاده می‌شود بسیار پایین است، به عنصری نیاز دارند که بتواند این جریان را به خوبی انتقال دهد و در انتقال اطلاعات خللی ایجاد نشود.
مس به کار رفته در این ضایعات مسی از سایر ضایعات مسی کمتر است و شاید خیلی نتوان روی آن به عنوان ضایعات مسی حساب باز کرد. در بسیاری از این ضایعات الکترونیک طلا به کار رفته است که استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی رواج بیشتری دارد.

بهترین خریدار ضایعات مس را کجا پیدا کنیم؟

ضایعات مس بر اساس وزن و کیفیت مس خرید و فروش می‌شود. اگر شما بخواهید ضایعات مس خود را به خریداران سیار ضایعات مس بفروشید، نمی‌توانید مطمئن باشید با قیمت درست و به روز بازار، ضایعات مس خود را فروخته‌اید.

به همین خاطر سایت تفکیکان با به کارکیری کارشناسان متخصص و با تجربه‌ی حوزه‌ی ضایعات، به شما کمک می‌کند تا ضایعات مس خود را با مناسب‌ترین قیمت روزِ بازار و در سریع‌ترین زمان ممکن به فروش رسانید.

به این ترتیب که شما می‌توانید ضایعات مس خود را در این سایت قرار داده و کارشناسان این سایت قیمت کارشناسی خود را باتوجه به قیمت روزِ بازار به شما پیشنهاد می‌کنند، بدون اینکه خریداران از این قیمت پیشنهادی را ببینند؛ سپس شما می‌توانید بر اساس قیمت پیشنهادی، ضایعات مس خود را قیمت‌گذاری کرده و آن را به خریدار مورد نظرتان بفروشید.
با توجه به اینکه همه‌ی خریداران ثبت‌نام شده در سایت تفکیکان احراز هویت می‌شوند، می‌توانید با خیال راحت ضایعات خود را به همه‌ی خریداران فعال در این سایت به فروش رسانید.